Page 4 of 5

Posted: Wed 18 Aug 2010, 10:37
by Paka
Om du menar den gamla hojen, som jag nu tror är en ACMA, så tror jag faktiskt inte att det är Rutger.
Enligt startlistan så körde han först. Tävlingen vanns av Kenneth Flack, Vespa Club Stockholm, 10 prickar, Summa 77, (alltså körde han på 67 sekunder)
Här är banskissen:
Image
/P


jencla wrote:
Paka wrote:Kom att tänka på att så många av vesporna är så nya, ja förutom den röda 51/52:an som tuffar på bra. (Och då var den ändå som att komma på en PX från 1997 i dag!)
På den tiden var ju inte Vespa-klubbarna "veteranklubbar" utan man körde med sina bruksmaskiner. Kom det en ny modell bytte väldigt många i klubbarna upp sig, från GS till SS, från SS till Rally osv.

Tycker jag känner igen Rutgers hjälm, den blågula som hela teamet som körde första gången på Isle of Man hade, innan jag var med. Men då kör han på lånad hoj ...

Och notera, inte en parkas inom synhåll :D
/jens

Posted: Wed 18 Aug 2010, 18:11
by Zikes
Farbror Sid brukar jag titta in på lite då och då och idag hade han en bild på en turist pilot. Trevligt.

Inlägget: http://farbror-sid.se/home/?p=13474

Bilden:
Image

Posted: Thu 09 Sep 2010, 20:15
by Paka
Lägger upp den här fina bilden här också.
Kungsträdgården "II Rally de Stockholm 1955"
/P
Image

Posted: Tue 21 Sep 2010, 08:45
by LambrettAA
Har bokstäverna någon betydelse eller är det bara hindrets "namn"?
Finns även "prickbelastningen" kvar och övriga regler? Slowracemoment?
Är gymkhanabanan till Scooterns dag i Stockholm hemlig in i det sista eller kan man få reda på den innan? :-?

Paka wrote:Om du menar den gamla hojen, som jag nu tror är en ACMA, så tror jag faktiskt inte att det är Rutger.
Enligt startlistan så körde han först. Tävlingen vanns av Kenneth Flack, Vespa Club Stockholm, 10 prickar, Summa 77, (alltså körde han på 67 sekunder)
Här är banskissen:
Image
/P


jencla wrote:
Paka wrote:Kom att tänka på att så många av vesporna är så nya, ja förutom den röda 51/52:an som tuffar på bra. (Och då var den ändå som att komma på en PX från 1997 i dag!)
På den tiden var ju inte Vespa-klubbarna "veteranklubbar" utan man körde med sina bruksmaskiner. Kom det en ny modell bytte väldigt många i klubbarna upp sig, från GS till SS, från SS till Rally osv.

Tycker jag känner igen Rutgers hjälm, den blågula som hela teamet som körde första gången på Isle of Man hade, innan jag var med. Men då kör han på lånad hoj ...

Och notera, inte en parkas inom synhåll :D
/jens
:wink:

Posted: Tue 21 Sep 2010, 18:01
by Paka
Hemlig är den nog inte, men den brukar bli lite annorlunda varje år, beroende på plats. Om jag minns rätt så brukar det vara slalom, vippbräda, "klocka" (in och vända i en cirkel, flytta däck, köra på en planka, köra med hjulen på var sida om två små klossar och sedan ett kort slow race.

(Återkommer om reglerna på den där Uppsalagymkhanan)
/P

Posted: Tue 21 Sep 2010, 19:40
by tysken
kan vi inte köra det där "Don Quichote" hinder även i Sthlm.. helst nära kanten till vattnet för att höja spänningen... :-)

Posted: Fri 24 Sep 2010, 21:42
by Paka
Så kan det gå... Vanligtvis körs den med sidovagn nuförtiden, men den har varit med förr, om man säger så... Kolla placeringen av ADAC-märketoch vattendekalen över tutkåpan.

Image

/P

Posted: Fri 24 Sep 2010, 21:47
by Federico
då är det bara för nuvarande ägare att införskaffa folkdräkten, bannern är väl åter i produktion

Posted: Mon 27 Sep 2010, 14:20
by vespaco
Kvinnornas styckemössa alternativt band alternativt övrig huvudbonad placeras idag helst ovan den obligatoriska hjälmen än under. Styckemössan kan annars ta illa vid och spetsen kan hindra att man inte ser åt sidorna ordentligt. Herrarnas motsvarighet likaså. Stickade fingervantar med fingertofsar rekommenderas inte vid körning p.g.a. säkerhet.

:wink:

Posted: Mon 25 Oct 2010, 09:01
by Paka
Hittade bild på en V13T (en av dem som kom med den allra första sändningen vespor på våren 1950) vid Studentstaden i Uppsala.
Med största sannolikhet den vars dåvarande ägare jag fick tag på för några år sedan.
Han bodde i studentstaden och berättade att han skrotade vespan eftersom han råkade ut för motorbrand. "Det var inte mycket med den då", sa han.
Rejäla störtbågar!
Image

/P

Re:

Posted: Thu 11 Nov 2010, 21:41
by tysken
Paka wrote:Så kan det gå... Vanligtvis körs den med sidovagn nuförtiden, men den har varit med förr, om man säger så... Kolla placeringen av ADAC-märketoch vattendekalen över tutkåpan.

Image

/P

VEM är Erika?... Är det en österrikiskt/tyskt folkdräkt eller finns sådana i sverige med?? Tror ju fortfrande att hon har tyska rötter pga alla tyska dekaler & just ADAC märket... NYFIKEN!!!

Re: gamla svenska scooterbilder

Posted: Fri 12 Nov 2010, 14:25
by vespaco
Jamen tysken, klart det finns folkdräkter i andra länder än Tyskland och Österrike...

http://commons.wikimedia.org/wiki/Categ ... _of_Sweden

Re: gamla svenska scooterbilder

Posted: Tue 14 Dec 2010, 09:36
by Paka
Hamngatan, eller hur?
/P
Image

Re: gamla svenska scooterbilder

Posted: Tue 14 Dec 2010, 12:56
by Micool1972
Är det någon som vet om man själv fick välja var man skulle sätta nrplåten fram på sina tvåhjulingar? En del varianter har man ju sett men aldrig denna.
//Michaele

(jag gillar sådana dära gamla bilder där det finns med en scooter någonstans. Det har hänt att jag låtit mina elever få titta på bilder och leta upp den. De kan få bonus poäng om de kan se om det är en Vespa eller Lambretta med ;) alltid lika kul och uppskattat!)

Re: gamla svenska scooterbilder

Posted: Tue 14 Dec 2010, 13:10
by Paka
På 53-54:or verkar det vara en vanlig placering, på 52:or och äldre borrade de hål i skölden.
55 (när VL och GS får lampan där uppe) kommer plåten man sätter bakom tutan.
Bra där med eleverna!
Jag hittade bilden i ICA:s historiska arkiv. http://www.ica-historien.se/Sok/
Nu kanske ni tror att jag ser i syne, eller tror att jag är med i svart på vitt, men i högra hörnet, med ansiktet mot kameran, man ser bara ett öga... Jag tror faktiskt att det är Boltenstern. Jämför hårfästet:
Image
Image
Nu är det bara att lista ut vem han pratar med, och vad de pratar om. ;)
/P

Re: gamla svenska scooterbilder

Posted: Sat 22 Jan 2011, 19:38
by Paka
Fick ta hand om några finfina diabilder och plåtade under "visningen". Ursäkta suddighet, men det är ju ändå fredag.
SuperSport-fest i Kungsan 1968.
Image
G.O.V. Lindgren
Image
Rutger Möller
Image
Vet inte vem som kör den gula SS:en, men snyggt är det.
/P

Re: gamla svenska scooterbilder

Posted: Tue 25 Jan 2011, 23:56
by Klingen
Klingen diggar :lol:
Paka wrote:Fick ta hand om några finfina diabilder och plåtade under "visningen". Ursäkta suddighet, men det är ju ändå fredag.
SuperSport-fest i Kungsan 1968.Vet inte vem som kör den gula SS:en, men snyggt är det.
/P

Re: gamla svenska scooterbilder

Posted: Wed 26 Jan 2011, 22:05
by jencla
Paka wrote:Fick ta hand om några finfina diabilder och plåtade under "visningen". Ursäkta suddighet, men det är ju ändå fredag.
SuperSport-fest i Kungsan 1968.
Och jag var där, körde röd Super Sport 1966 8)

Lennart (GS150) fick punka i Lerum och sedan brände Rutger zenerdioden som styrde laddningen av hans superduper hembyggda 12V elsystem så han fick köra med allt ljus på för att inte bränna batterit. Vi hade tänkt hinna till Stockholm på fredagkvällen men det blev övernattning i Örebro. Och hade en väldigt fin helg i stockholm så klart. Hade gärna velat se resten av bilderna!
/jens

Re: gamla svenska scooterbilder

Posted: Fri 28 Jan 2011, 16:40
by Federico
Image


Klarabergsgatan österut från Drottninggatan 1954
http://www.flickr.com/photos/sparvagsmu ... otostream/

Re: gamla svenska scooterbilder

Posted: Sat 29 Jan 2011, 13:20
by wanten
En vän till mig fyndade ett gammalt fotoalbum på en loppis. Hela albumet handlar om en resa som gjordes på scooter Stockholm -> Danmark och tillbaka.

Albumet inleds med texten
"I arla morgonstund den 27 juli 1952 startade Ann, Lambrettan och jag från Blåsutvägen för att "göra" Danmark i en 350-mils rundtur. Senare samma dag startade Lena och Gösta deras sidvagns-Vespa."
_1020853.jpg
_1020853.jpg (170.87 KiB) Viewed 21829 times
_1020854.jpg
_1020854.jpg (176.36 KiB) Viewed 21829 times
Här har de sammanstrålat i Örebro
_1020856.jpg
_1020856.jpg (187.18 KiB) Viewed 21829 times
_1020857.jpg
_1020857.jpg (186.25 KiB) Viewed 21829 times
De verkar ha träffat ett par till scooterister på vägen.
_1020858.jpg
_1020858.jpg (143.52 KiB) Viewed 21829 times
"Tankning söder om Köpenhamn" lyder bildtexten
_1020859.jpg
_1020859.jpg (165.13 KiB) Viewed 21829 times
"På väg till Römö"
_1020860.jpg
_1020860.jpg (197.88 KiB) Viewed 21829 times
"Vid minfältet i Hanstholm"
_1020861.jpg
_1020861.jpg (168.83 KiB) Viewed 21829 times

Re: gamla svenska scooterbilder

Posted: Sat 29 Jan 2011, 14:13
by victor
Mer, mer, mer, mer, mer, mer!!!!

wanten wrote:En vän till mig fyndade ett gammalt fotoalbum på en loppis. Hela albumet handlar om en resa som gjordes på scooter Stockholm -> Danmark och tillbaka.

Albumet inleds med texten
"I arla morgonstund den 27 juli 1952 startade Ann, Lambrettan och jag från Blåsutvägen för att "göra" Danmark i en 350-mils rundtur. Senare samma dag startade Lena och Gösta deras sidvagns-Vespa."

Re: gamla svenska scooterbilder

Posted: Sat 29 Jan 2011, 16:08
by tysken
jaaaaaaaaaa !!!

Så sjukt fina bilder! En liten intressant detalj som jag inte hade en aning om: Vindrutan på sidovagnen verka vara borttagningsbart!!
Och så plockar man kapellen fram!
Eller - ser jag fel?

Re: gamla svenska scooterbilder

Posted: Sat 29 Jan 2011, 17:08
by Paka
Vackert! A9570, en V31, köptes ny den 2 april 1952 av Jan-Erik Nohlgård på Årstavägen 66! Han sålde den 56.
/P

Re: gamla svenska scooterbilder

Posted: Sat 29 Jan 2011, 17:22
by tysken
:-) Fantastiskt! Detective Hammarsten på gång... Patrik - hur är det med sidovagnen/Vespan... Är det Henkes kanske??

/T

Re: gamla svenska scooterbilder

Posted: Sat 29 Jan 2011, 17:24
by Paka
Jag tror att du ser rätt. Aluminiumlisten hänger ihop med rutan och det stämmer ju eftersom de är ihopnitade.
Listen sitter nog ändå skruvad i vagnen, men fem skruvar tar man ju raskt bort. Kanske vingmuttrar?
Sidovagnen har jag inte hittat - än.
tysken wrote:jaaaaaaaaaa !!!

Så sjukt fina bilder! En liten intressant detalj som jag inte hade en aning om: Vindrutan på sidovagnen verka vara borttagningsbart!!
Och så plockar man kapellen fram!
Eller - ser jag fel?