Första Vespan i min ägo! (Vespa Elit -57)

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
josafan
Drömmare
Drömmare

Första Vespan i min ägo! (Vespa Elit -57)

Post by josafan »

Jaha, då var man vespa-ägare. Trots total eko i plånboken lyckades jag ändå köpa mig en länge eftertraktad Vespa. Det är mycket nu som man brukar säga och det var inte längesen jag blev med gammal bil också.

Jag har länge letat efter en Vespa Elit(den med lampan på framskärmen) och hittade en på nätet. Resan blev 50 mil enkel resa, affär gjordes och sedan lastade vi i vespan i bagaget.

Det jag undrar lite över är att när vi lade vespan på sidan(kanske inte så smart gjort med det fanns ingen annan lösning då så skäll inte på mig) med motorn överst så har det läckt ut lite växellådsolja. När jag kört 50 mil med öppen bagagelucka hem så ställdes den i en källare och har fått stå där tills jag hade tid. Skall jag tänka på ngt speciellt när det gäller v-oljan? Kan den ha kommit in i cylinderloppet eller skadat någonstans innan jag startar den? Skall för övrigt byta v-oljan och vill gärna veta viskositet och mängd?

Vidare skulle det vara roligt om någon kunnig kunde säga några ord om mitt köp. Min uppfattning har varit att dom är lite svåra att få tag i och ofta lite dyrare än övriga vespor? Prisbild skulle vara roligt att veta, min vespa är i ett bra renoverat bruksskick, besiktigad och körklar men dock lackerad i fel färg och sadel och puda är omklädda i fel färg. Jag bör tillägga att jag helst skulle vilja ha en sliten original(dvs icke renoverad) maskin med det är nog svårt att få tag i. Tycker jag om denna vespan så kommer den att lackeras om i originalkulör.

Är det någon som har en halvbra men hel sadel och puda i svart färg så hör gärna av er till mig!!

Alla tips och råd emottages varmt!

Mvh

Filip Svensson

When the **** hits the fan!
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Grattis. Var det eliten som låg uppe på blocket nyligen? Blå tror jag den var...
josafan
Drömmare
Drömmare

Post by josafan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Grattis. Var det eliten som låg uppe på blocket nyligen? Blå tror jag den var...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tackar!

Det stämmer!

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

elit är ingen super-rare vespa modell, men inte heller den vanligaste, en klassisk 50-talare. sedan är alla vespor med lampa på framskärmen -lite- mer eftertraktade av samlare ute i europa p.g.a av att de är äldre modeller. men det finns sextiotalsmodeller som det är mer sug efter. växellådsoljan är inget att oroa sig för, häll i ny (SAE30) och montrera bort bakbromstrumman för oljesanering innan du kör.

grattis till en klassisk och snygg vespa! var rädd om den.

Federico
josafan
Drömmare
Drömmare

Post by josafan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />elit är ingen super-rare vespa modell, men inte heller den vanligaste, en klassisk 50-talare. sedan är alla vespor med lampa på framskärmen -lite- mer eftertraktade av samlare ute i europa p.g.a av att de är äldre modeller. men det finns sextiotalsmodeller som det är mer sug efter. växellådsoljan är inget att oroa sig för, häll i ny (SAE30) och montrera bort bakbromstrumman för oljesanering innan du kör.

grattis till en klassisk och snygg vespa! var rädd om den.

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej Federico!

För min del så tycker jag det räcker med att den har lampan på framskärmen, tycker det ser läckert ut. Idag fyllde jag på med rak SAE30 olja men delade faktiskt inte bromsen, men den tog bra så jag antar att den blivit besparad olja.

Däremot så har jag stött på två nya problem. Eftersom den stod nere i en källare så var den otroligt svår att få upp därifrån och när den väl kom upp så stött den emot en vägg. KRASCH!!! och lyktglaset var kört och kransen är bucklad. Jag kan nog rädda kransen men behöver nytt glas PRONTO! Var hittar jag det?

Sen märkte jag när jag körde att sadelfjädrarna hade böjts någon gång och därmed satt man lite snett. Kan man på ngt vis böja tillbaka dessa eller måste jag skaffa ersättningsfjädrar?`

Annars verkar allt funka OK, tomgången är lite tveksam och responsen på gashandtaget är onormalt lång, tror att man skall kunna justera detta, tips emottages varmt. Likaså gäller växellådan, hur pass klonkig och hård/osmidig skall den vara egentligen. Måste säga att det var ovant för en som aldrig kört riktig vespa förr med så stora steg på handtaget.

Alla tips emottages varmt!

Mvh

Filip

Post Reply