dum elfråga

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
erikh
Lärling
Lärling

dum elfråga

Post by erikh »

nu blir det riktigt basic.
v50, likström eller växelström? har för mig att det är växelström, va? tutan också?

jag behöver 6 v likström!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

det borde gå att montera en diodbrygga
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Japp, är växelström i V50.

Diodbrygga från Clas i gatan funkar fino, kräver dock kondensator också om du vill få det glättat / utan rippel, men det kanske inte gör ngt?

Om du skall montera diodlampa räcker det troligen med endast en likriktardiod i serie.

/C
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Om du skall montera diodlampa räcker det troligen med endast en likriktardiod i serie.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Faktum är att lysdioderna trivs bättre med pulsad likström än med glättad. Du får ut mer ljus i förhållande till inmatad effekt om du kör pulsat.

/Jörgen
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

inte lampa den här gången.. men, vill ju bli lite brightare. jag måste ju kunna driva högtalare!

skulle man ex. koppla clas stora "superstarka" dioder, 3,6 v, istället för baklampan, skulle man seriekoppla två för att få toleransen, och ha ena diodparet vänt åt andra hållet? så man har totalt 4 dioder, i motstående par?

är det "glappet" som uppstår då dioderna inte släpper genom de negativa topparna av vågformen som kallas rippel? (musiktermen "rectifier")
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

en förstärkare borde nog ha glättad likström för att funka bra. En diodbrygga, och som Calle sa "kondensator också om du vill få det glättat.

Vill du sedan ha lydioder i baklyset, koppla dem efter diodbryggan:)

Om spänningen o strömstyrkan vid låga varv är tillräcklig för förstärkaren funktion med lyset på är en annan fråga.

För att det ska funka bra kan det behövas ett batteri. Innan du gör för avancerade fästen, prova med förstärkaren o diodbryggan på tomgång
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

bergfors, är du jörgen bergfors med bergfotronen? isf är jag mäkta imponerad av dig. för att köra "pulsat" är det rimligast att bygga nån tokenkel oscillator va (typ 555)?

hur stor konding ska man ha då?

det är pyttehögtalare, 2 x 1.25, varken hifi eller brutalhögt men det är jag inte ute efter heller, tror inte de drar så mgt kräm att det förändrar vespan...

jag vet att det inte är nödvändigt, något av det, men jaja.
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

och fritte, hela grejen är att jag hittade en perfekt "ipod-dock", vars vita färg är i princip samma som vespans, och är som gjord för syftet..
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

>bergfors, är du jörgen bergfors med bergfotronen?

jajamänsan

> för att köra "pulsat" är det rimligast att bygga nån tokenkel oscillator va (typ 555)?

Mja, du har ju redan pulser eftersom du har likriktat en växelspänning.
Vill du maximera ljusutbytet i en lysdiod kanske du vill ha ännu kortare pulser och då är en 555a med efterföljande effektsteg en tänkbar lösning.

>hur stor konding ska man ha då?

Ska du driva en förstärkade vill du definitivt ha glättad likspänning annars får du ett brum som varierar med varvtalet i högtalarna. Kanske ett alternativ till sportljuddämpare?:P
Kondensatorrns storlek beror på hur mycket ström förstärkaren drar. Man kan prova sig fram. Det gör inget om man tar för stor kondensator. Du kan exempelvis prova med en eller två stycken 4700 mikrofarad.

/Jörgen http://hem.bredband.net/bersyn/

det är pyttehögtalare, 2 x 1.25, varken hifi eller brutalhögt men det är jag inte ute efter heller, tror inte de drar så mgt kräm att det förändrar vespan...

jag vet att det inte är nödvändigt, något av det, men jaja.
[/quote]
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

jo, pulser har man ju redan, men dioder är väl hyfsat "på / av", inte speciellt fadebara, dvs bästa sättet att kontrollera ljusstyrka är väl att kontrollera pulsfrekvensen.. dvs, om man bara klipper vågen varierar väl ljuset med motorns varv, kör man en osc kan man väl ha frekvensen hyfsat fixerad (och öka för t.ex bromsljus). har inte 555'an ganska hög utnivå? måste jag stärka den? är det smartare att göra någon op-ampbaserad oscillator (helst med cv, V / Hz för ms20'n och min fatman;) )?
har inte grejat så mgt med oscillatorer, annat än just simpla 555'or och opampar..

hur är drifttiden på dioder jämfört med glödlampor, extremt mycket längre, eller hur?

förmodligen kommer jag ju inte få arslet ur vagnen, men vill veta hur jag skulle göra om jag väl gjorde det.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />jag vet att det inte är nödvändigt, något av det, men jaja.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

det nödvändiga, tak & mat, e inte lika kul som resten....
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Jag är väl inte helt på det klara med vad du egentligen vill göra. Är det att driva bromsljus som är det primära?

>har inte 555'an ganska hög utnivå?

Mja, den kan inte ge så mycket ström som krävs för att driva ett bromsljus.

>måste jag stärka den?

Ja.

>är det smartare att göra någon op-ampbaserad oscillator (helst med cv, V / Hz för ms20'n och min fatman;) )?

Spelar ingen större roll här.

>hur är drifttiden på dioder jämfört med glödlampor, extremt mycket längre, eller hur?

Jajjebass, förutsatt att du inte ger dem backspänning eller för hög ström..

/Jörgen
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

nej, det är ingenting som är primärt egentligen. jag vill mest förstå, och bli litet brightare.. fixa bromsljus är nog lite väl mgt mek för tämligen liten förbättring.. och egentligen är det ju lättare att driva högtalarna på batterier. men liksom, det är ju kul att fixa och greja.
StigH
Nybörjare
Nybörjare

Post by StigH »

Är inte problem att montera röda LED bakom ett rött glas??
LEDens röda färg är ju rätt smalbandigt rött och det gäller att dess röda färg är mycket nära glasets röda..
Ett misslyckat projekt gav iaf den erfarenheten.
Den intresserade kan ju pröva med en grön led bakom...
Post Reply