Delar som bör bytas vid renovering av V50 motor
Delar som bör bytas vid renovering av V50 motor
Behöver ha lite tips på vad som man bör byta när man väl renoverar (läs trimmar) en V50 motor.
Motorn jag köpt har varken cylle,topp,kolv,tändplatta eller koppling.
Något som är lätt att missa men som bör bytas?
Motorn jag köpt har varken cylle,topp,kolv,tändplatta eller koppling.
Något som är lätt att missa men som bör bytas?
www.scooterhelp.com/tips/engine/engine.sf.vespa.html
Här kan du få mycket hjälp.
----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----
Här kan du få mycket hjälp.
----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas</i>
<br />Hej Andreas
Det låter som om du har ett stort renoverings projekt på gång.
Jag har en cyllinder och en passande topp till en v50 om du är intreserad.Vad är det du behöver byta till,hastighet eller till ett
orginal.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag ska trimma denna. Vill behålla min originalmotor som den är.
Vad har du för cylle?
<br />Hej Andreas
Det låter som om du har ett stort renoverings projekt på gång.
Jag har en cyllinder och en passande topp till en v50 om du är intreserad.Vad är det du behöver byta till,hastighet eller till ett
orginal.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag ska trimma denna. Vill behålla min originalmotor som den är.
Vad har du för cylle?
Jag har köpt ett nytt vevparti,primärutväxling 18/67 och 75cc kolv med cylinder och topp.Jag har klyvit motorn och tagit bort "portat" för att den nya cylindern skulle passa i blocket,med en dremmel.
Och ett nytt avgasrör....
Vevpartiet kan man såga fila eller på annat sätt fixa själv men det krävs lite nogranhet.(om du har ditt orginal"vevparti" kvar).
Fast det lättaste är att köpa en ny.
Jag har en V5A1M motor,det har varit lite strul men klart värt allt besvär. jag är hel nöjd..
Och ett nytt avgasrör....
Vevpartiet kan man såga fila eller på annat sätt fixa själv men det krävs lite nogranhet.(om du har ditt orginal"vevparti" kvar).
Fast det lättaste är att köpa en ny.
Jag har en V5A1M motor,det har varit lite strul men klart värt allt besvär. jag är hel nöjd..

Jag har kvart orginalet 16/10 men fick leta efter rätt munstycken...(har nu 64)
och den gör ca 60km men jag har inte bytt mätaren så jag kan inte säja exakt.Det funkar helt ok,:D
men om du skaffar en 16/16 kan nog öka effekten lite till.
Men om du har bytt vevpartiet primärutväxlingen och satt på 10" hjul
kommer du att känna en stor skillnad.
3:an i uppförsbackar.....
och den gör ca 60km men jag har inte bytt mätaren så jag kan inte säja exakt.Det funkar helt ok,:D
men om du skaffar en 16/16 kan nog öka effekten lite till.
Men om du har bytt vevpartiet primärutväxlingen och satt på 10" hjul
kommer du att känna en stor skillnad.
3:an i uppförsbackar.....

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas</i>
<br />Har du kollat på SIP tysk sida på nätet..?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja men det är inte helt gratis där heller.
<br />Har du kollat på SIP tysk sida på nätet..?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja men det är inte helt gratis där heller.