Märkligt problem, Touring -60

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Menge
Drömmare
Drömmare

Märkligt problem, Touring -60

Post by Menge »

Tjena

Jag är nybliven vespaägare, och har ett märkligt problem. Tre kickar, och sen helt plötsligt gick det inte att kicka igång. Tvärstumt. Gick inte att rubba svänghjulet framåt heller. Grejen är att det går att vrida bakåt, sen går det att vrida det framåt igen, exakt lika många varv som jag vridit det bakåt, sen tar det tvärstopp igen. Vespan rullar fint i friläge, och kolven går obehindrat upp och ner när jag vrider svänghjulet bakåt, och sen framåt igen till stoppet. Spelar ingen roll om jag vrider 1,3,10 eller hur många varv som helst, det går att vrida/kicka framåt exakt lika många varv.... Vad i fåglarna kan det vara? Kolven ser fin ut och går som sagt obehindrat upp och ner till stoppet, växlarna går att lägga i som vanligt. Jag har inte vågat testa starta igen, vilket kanske skulle vara möjligt om jag vrider svänghjulet tillräckligt många varv bakåt, eftersom jag är rädd för vad som ska hända när det tar stopp. Hjälp mig. Fram till det här så har den gått alldeles finfint.

/Menge
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

det kan vara ett kullager som gått sönder på det viset.
Har varit med om liknande fenomen både på grund av trasigt ramlager och en gång på grund av ett trasigt vevparti.

Alltså dessvärre troligen en rivning av motorn som måste till.

Om det är veven så kan du kontrollera det om du tar av cylindern.
Om det är högra ramlagret kan du känna det på att allt spel i svänghjulet försvinner när den sätter sig.

VH/Calle
Menge
Drömmare
Drömmare

Post by Menge »

Tack Calle. Ja, nu har jag nåt att bita i.

Rivning av motorn låter jobbigt, men jag hade väl i och för sig räknat med att det skulle hända förr eller senare, med en så gammal vespa. Typiskt, har haft den i två veckor, försäkrat, ställt på och hade besiktningstid dagen efter det hände...

/Menge
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Tjena,

jobbigt för dig att din första vespatid skulle bli problematisk så snabbt.

VH/Calle
busis
Drömmare
Drömmare

Post by busis »

Hej!
Oxå stolt nybliven ägare till en 150 super -60 som råkat ut för ungefär samma problem, förutom att jag inte kan röra svänghjulet alls... Fenomenet uppstod när jag skulle kicka igång den.
Är därför nyfiken på hur det gått för dig, har du hunnit konstatera något fel?

/Busis
Post Reply