Hej!
Lite frågor:
Vad ska man köra på för bensin? Jag har en Vespa 150 från 60-talet. Är det 95 eller 98 oktan som är bäst? Behövs det någon blyersättning?
Räcker det att blanda i 2%? Kan man hälla på oljan när man tankat fullt, dvs sist, eller ska man ha en dunk som man blandar i och skakar rejält innan man häller i tanken? 2% verkar så lite, 0,2 dl/ liter?
Hur många kg's lufttryck bör man ha i däcken?
Tacksam för svar!
Jacob
Bensin, blandning och lufttryck i däcken
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jacob</i>
<br />Hej!
Lite frågor:
Vad ska man köra på för bensin? Jag har en Vespa 150 från 60-talet. Är det 95 eller 98 oktan som är bäst? Behövs det någon blyersättning?
Räcker det att blanda i 2%? Kan man hälla på oljan när man tankat fullt, dvs sist, eller ska man ha en dunk som man blandar i och skakar rejält innan man häller i tanken? 2% verkar så lite, 0,2 dl/ liter?
Hur många kg's lufttryck bör man ha i däcken?
Tacksam för svar!
Jacob
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
95 blyfri, UTAN tillsatser (blyersättning)
2% olja räcker, de flesta oljor är självblandande, alltså bara att hälla i före eller efter. Vissa racingoljor (dyra, vegetabiliska) kan man vara tvungen att blanda i dunk och skaka ordentligt, dessa oljor skiktar sig också i tanken efter ett tag.
däcktryck brukar jag köra med 1,8-2kg fram och 2-2,2 kg bak
Federico
<br />Hej!
Lite frågor:
Vad ska man köra på för bensin? Jag har en Vespa 150 från 60-talet. Är det 95 eller 98 oktan som är bäst? Behövs det någon blyersättning?
Räcker det att blanda i 2%? Kan man hälla på oljan när man tankat fullt, dvs sist, eller ska man ha en dunk som man blandar i och skakar rejält innan man häller i tanken? 2% verkar så lite, 0,2 dl/ liter?
Hur många kg's lufttryck bör man ha i däcken?
Tacksam för svar!
Jacob
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
95 blyfri, UTAN tillsatser (blyersättning)
2% olja räcker, de flesta oljor är självblandande, alltså bara att hälla i före eller efter. Vissa racingoljor (dyra, vegetabiliska) kan man vara tvungen att blanda i dunk och skaka ordentligt, dessa oljor skiktar sig också i tanken efter ett tag.
däcktryck brukar jag köra med 1,8-2kg fram och 2-2,2 kg bak
Federico