Bytte sylinder

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
adrien
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 26
Joined: Mon 21 Nov 2005, 22:05
Location: Norway

Bytte sylinder

Post by adrien »

Må man ta ut motoren for å bytte sylinder på en 1960 GL? Eller kan man skru ut de 4 lange boltene? Er det omvendt skruer?
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Det lättaste är:
1. Ta loss gas och chokevajer från förgasaren.
2. Koppla loss bensinslangen (om den är lång kanske inte det behövs.
3. Ta loss kablarna som går in i karossen från kopplingsboxen
4. Demontera ljuddämparen.
Ställ upp scootern så att den hänger i luften och bakhjulet och karossen fram till svingen fritt (t.ex. på en scooterlift, en ölback, en konotrsstol, ett bord, ett rastplatsbord, en trampolin, ett datorbord, en aktvagn, en låg bokhylla eller liknande :) Kanske behöver du säkra scootern med spännband eller liknande.
5. Dra ur nedre bulten still stötdämparen.

Nu kan du vagga ut motorn, ibland vår du trycka motorn framåt för att få förbi förgasarhuset via karossens vikta kant.

Alternativt kan du ta pinnbultarna "de 4 lange boltene"
men det är inte en riktigt bra metod då aluminiumet i blocket inte är bra nog för denna operation och det är lite svårt att montera cylindern utan att knäcka kolvringarna.

"Er det omvendt skruer?"
-> De är högergängade (som de flesta skruvar på vespan är)

VH/Calle
Post Reply