Primavera med el/tändningsproblem
Primavera med el/tändningsproblem
Sitter med ett för mig obegripligt problem med min primavera (VMA2T). Jag tror att tändströmmen går över lyset (som inte fungerar), men för att ta det från början: Allt funkade som det skall, utom bromsljuset. För att lösa detta öppnade jag kopplingsboxen, mätte så att kablarna var hela, och satte ihop det igen. Därefter startade inte motorn. Jag kan nu starta om jag kopplar om blå från motor (bromsljus) till grön i kabelhärvan (tuta/lyse), men då funkar varken lyse bak eller fram, och om jag skruvar ur lamporna stannar motorn..
Frågor:
- I min värld skall motorn starta såvida utgående från kondensator är kopplad till externa tändspolen, stämmer detta? Motorn startar dock inte såvida övriga sladdar inte är kopplade (korskopplade blå-grön dessutom)
- Har någon uppslag på hur jag skall angripa problemet? Jag har lagt ett antal timmar redan och börjar vara rätt less nu, jag är dock inte så hemma på spolarnas/tändsystemets funktion och eventuella inbördes beroende av varandras funktion.
Hoppas att det finns någon guru på forumet
/Frej
Frågor:
- I min värld skall motorn starta såvida utgående från kondensator är kopplad till externa tändspolen, stämmer detta? Motorn startar dock inte såvida övriga sladdar inte är kopplade (korskopplade blå-grön dessutom)
- Har någon uppslag på hur jag skall angripa problemet? Jag har lagt ett antal timmar redan och börjar vara rätt less nu, jag är dock inte så hemma på spolarnas/tändsystemets funktion och eventuella inbördes beroende av varandras funktion.
Hoppas att det finns någon guru på forumet
/Frej
Hej!
Primaverans elsystem är minst sagt skumt...
Bromsljuset och tändningen delar på matarspole...
så här ser det ut:
jord-[bromslampa parallellt med bromsljuskontakt-spole-tändning
Att det funkade när du kopplade blå till grön beror på att då fick tändningens matrarspole jord genom lamporna, och om du skruvade ur lamporna (eller stängde av ljuset) så försvinner jorden igen.
Alltså måste bromsljuskontakten och dess kablar vara hela för att motorn skall funka och dessutom om motorn skall funka när du bromsar måste bromsljuslampan funka.
Du kan koppla förbi bromsljuskretsen genom att jorda den blå kabeln från motorn (bara att flytta den blåa kabeln från motorn till de svarta kablarna i kopplingsboxen)
Kopplingsschema här:
http://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/VMA2.pdf
VH/Calle
P.S. Vissa andra modeller har än mer skumma bromsljuslösningar där spolen är kortsluten hela tiden tills den skall användas...bara för att spara 1,2m kabel.
Primaverans elsystem är minst sagt skumt...
Bromsljuset och tändningen delar på matarspole...
så här ser det ut:
jord-[bromslampa parallellt med bromsljuskontakt-spole-tändning
Att det funkade när du kopplade blå till grön beror på att då fick tändningens matrarspole jord genom lamporna, och om du skruvade ur lamporna (eller stängde av ljuset) så försvinner jorden igen.
Alltså måste bromsljuskontakten och dess kablar vara hela för att motorn skall funka och dessutom om motorn skall funka när du bromsar måste bromsljuslampan funka.
Du kan koppla förbi bromsljuskretsen genom att jorda den blå kabeln från motorn (bara att flytta den blåa kabeln från motorn till de svarta kablarna i kopplingsboxen)
Kopplingsschema här:
http://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/VMA2.pdf
VH/Calle
P.S. Vissa andra modeller har än mer skumma bromsljuslösningar där spolen är kortsluten hela tiden tills den skall användas...bara för att spara 1,2m kabel.
-
- Nybörjare
- Posts: 40
- Joined: Thu 25 Sep 2003, 17:44
- Location: Saint Croix
Jag har också lite bromsljusproblem. På min primavera -82 sitter en bromsljuskontakt vid handbromsen. Hur får man med den i schemat? Blir det en likadan krets som för bakbromsen? Parallellt, alltså? Var sitter själva split-punkten i så fall?
Och var sitter bromsljuskontakten för bakbromsen rent fysiskt?
Allt annat funkar på min.
/P
Och var sitter bromsljuskontakten för bakbromsen rent fysiskt?
Allt annat funkar på min.
/P
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag har också lite bromsljusproblem. På min primavera -82 sitter en bromsljuskontakt vid handbromsen. Hur får man med den i schemat?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Den sitter i serie med fotbromskontakten, helt galet egentligen, för om du kopplar av kablarna uppe vid styret så stannar scootern.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Blir det en likadan krets som för bakbromsen? Parallellt, ?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Fram och bakbromskontakterna sitter alltså i serie och sitter sen tillsammans parallellt över spole och baklampa och kortsluter desamma när du inte bromsar.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Och var sitter bromsljuskontakten för bakbromsen rent fysiskt??<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Den sitter monterad innuti själva fotbromspedalen och nås först då denna demonterats.
Den sitter i serie med fotbromskontakten, helt galet egentligen, för om du kopplar av kablarna uppe vid styret så stannar scootern.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Blir det en likadan krets som för bakbromsen? Parallellt, ?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Fram och bakbromskontakterna sitter alltså i serie och sitter sen tillsammans parallellt över spole och baklampa och kortsluter desamma när du inte bromsar.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Och var sitter bromsljuskontakten för bakbromsen rent fysiskt??<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Den sitter monterad innuti själva fotbromspedalen och nås först då denna demonterats.
-
- Nybörjare
- Posts: 40
- Joined: Thu 25 Sep 2003, 17:44
- Location: Saint Croix
Tack Calle, kunnig som vanligt. Mer funderingar:
Jag har letat fram bromsljuskontakten bak och hann mäta lite på lunchen. Inte hittat några avbrott än, dock.
Visade kopplingsschemat för en elintresserad polare. Han undrade hur det är med spolen som blått och gult går till. De går ju till var sin ända på spolen. Är halva spolen för bromsljus och andra halvan för bl.a bakljus?
Hur mäter man lämpligen för att testa att spolen är ok (bromsljushalvan då alltså, om det är så)?
Typ mäta mellan lös blå från tändplatta och XXX, starta motorn och då få 6V? Eller blir det problem att starta motorn, kanske...? Verkar ju lurigt med den här bromskretsen.
Jag har letat fram bromsljuskontakten bak och hann mäta lite på lunchen. Inte hittat några avbrott än, dock.
Visade kopplingsschemat för en elintresserad polare. Han undrade hur det är med spolen som blått och gult går till. De går ju till var sin ända på spolen. Är halva spolen för bromsljus och andra halvan för bl.a bakljus?
Hur mäter man lämpligen för att testa att spolen är ok (bromsljushalvan då alltså, om det är så)?
Typ mäta mellan lös blå från tändplatta och XXX, starta motorn och då få 6V? Eller blir det problem att starta motorn, kanske...? Verkar ju lurigt med den här bromskretsen.
-
- Nybörjare
- Posts: 40
- Joined: Thu 25 Sep 2003, 17:44
- Location: Saint Croix
Nu har jag kollat lite till och kommit fram till att bromsljuset lyser precis när det ska, både vid hand- och fotbromsning. Har mätt fram och baklänges och förstår t.o.m. till stora delar teorin om den här kortslutningen som ligger och håller bromsljuset i hårda tyglar ända tills man bromsar.
Det som är ordentligt störande är att bromsljuset lyser extremt svagt i förhållande till det vanliga bakljuset. Och det blir inte bättre när motorn varvas för då lyser ju även bakljuset ännu mer. Bromsljuset syns alltså inte för allt flödande bakljus!
Det sitter 20W lampa (från EM) för broms och 5W för bakljus.
Kan det vara spolen för bromsljuset som är dålig? Eller...? Måste få ordning på detta inför stundande besiktning.
/P
Det som är ordentligt störande är att bromsljuset lyser extremt svagt i förhållande till det vanliga bakljuset. Och det blir inte bättre när motorn varvas för då lyser ju även bakljuset ännu mer. Bromsljuset syns alltså inte för allt flödande bakljus!
Det sitter 20W lampa (från EM) för broms och 5W för bakljus.
Kan det vara spolen för bromsljuset som är dålig? Eller...? Måste få ordning på detta inför stundande besiktning.
/P
-
- Nybörjare
- Posts: 40
- Joined: Thu 25 Sep 2003, 17:44
- Location: Saint Croix
Hej!
Paradoxen i smallframes elsystem innebär dessvärre att då man väljer starkare glödlampa lyser den svagare. Typexemplet är V50 där man skall välja högsta tänkbara watt-tal i bakljuset för att få mer ström till framlyktan.
Din Primavera får bättre styrka på bromsljuset om Du byter till (som det skall vara) 10W glödlampa.
Dag
Paradoxen i smallframes elsystem innebär dessvärre att då man väljer starkare glödlampa lyser den svagare. Typexemplet är V50 där man skall välja högsta tänkbara watt-tal i bakljuset för att få mer ström till framlyktan.
Din Primavera får bättre styrka på bromsljuset om Du byter till (som det skall vara) 10W glödlampa.
Dag
Inget att ursäkta sig för, det är ju riktigt spännande läsning.. Jag orkar själv inte gå lös på bromsljuset ännu, jag kör med det jordat och är glad så länge alla andra lampor funkar..
/Frej
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Pellegrino</i>
<br />...och frej:
Ursäkta att jag kidnappade din tråd men tyckte att det var lika bra att spinna vidare med bromsljusfunderingar här.
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
/Frej
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Pellegrino</i>
<br />...och frej:
Ursäkta att jag kidnappade din tråd men tyckte att det var lika bra att spinna vidare med bromsljusfunderingar här.
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-
- Nybörjare
- Posts: 40
- Joined: Thu 25 Sep 2003, 17:44
- Location: Saint Croix
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dag</i>
<br />
Din Primavera får bättre styrka på bromsljuset om Du byter till (som det skall vara) 10W glödlampa.
Dag
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Alldeles riktigt!
Nu blev det bättre ös i bromsljuset.
Nu funkar allt som det ska! Och efter vinterns totalrenovering av motorn med nya lager, packningar, vxlkors, lameller, hårdare fjäder, trimvev ihop med inkört 133cc-kit spinner den som aldrig förr. Mycket pigg och rolig!
Bra ställe det här forumet.
/P
<br />
Din Primavera får bättre styrka på bromsljuset om Du byter till (som det skall vara) 10W glödlampa.
Dag
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Alldeles riktigt!

Nu funkar allt som det ska! Och efter vinterns totalrenovering av motorn med nya lager, packningar, vxlkors, lameller, hårdare fjäder, trimvev ihop med inkört 133cc-kit spinner den som aldrig förr. Mycket pigg och rolig!

Bra ställe det här forumet.
/P