Gnista men startar inte
Gnista men startar inte
Hej kamrater
Jag är en nybliven ägare (och med klar praovarning än så länge) till en Vespa Touring 150cc från 1959. Köpte en 50 cc från 1969 för en månad sen och fick igång den bra.
Men Touringen vill inte! Jag har gnista på stiftet - har ställt om tändningen - testat med startgas ja ni vet. Den skjuter till ibland, men inget händer.
Vad gör jag. Köper en verkstadshandbok (finns det) lämnar den på verkstad (kan dom nåt) eller hoppas att den ska fungera nån annan gång?
Har nu kollat och det sitter batterikablar i sidokåpan. Kan det vara så att jag måste sätta i ett mc batteri. Jag har tre tändspolar på plattan
Hjälp önskas således
mvh Ola
Jag är en nybliven ägare (och med klar praovarning än så länge) till en Vespa Touring 150cc från 1959. Köpte en 50 cc från 1969 för en månad sen och fick igång den bra.
Men Touringen vill inte! Jag har gnista på stiftet - har ställt om tändningen - testat med startgas ja ni vet. Den skjuter till ibland, men inget händer.
Vad gör jag. Köper en verkstadshandbok (finns det) lämnar den på verkstad (kan dom nåt) eller hoppas att den ska fungera nån annan gång?
Har nu kollat och det sitter batterikablar i sidokåpan. Kan det vara så att jag måste sätta i ett mc batteri. Jag har tre tändspolar på plattan
Hjälp önskas således
mvh Ola
Hej!
Det finns en riktigt dålig haynesmanual att köpa
http://www.meshmen.com/touring/
Annars är detta forumet en guldgruva för Touring, använd sökfunktionen eller e-posta frågan.
Två andra platser att söka info:
http://www.meshmen.com/touring/
http://www.scooterhelp.com
Några alternativ till fel:
Tändningen (tändspänningen) så svag att den inte förmår att prestera gnista innuti cyllen, testa och justera ner gapet på tändstiftet och se om det funkar.
Kanske har kilen till svänghjulet gått av?
Vevhus och eller cylinder fyllda med bensin?
Härsken bensin?
/Calle
Det finns en riktigt dålig haynesmanual att köpa
http://www.meshmen.com/touring/
Annars är detta forumet en guldgruva för Touring, använd sökfunktionen eller e-posta frågan.
Två andra platser att söka info:
http://www.meshmen.com/touring/
http://www.scooterhelp.com
Några alternativ till fel:
Tändningen (tändspänningen) så svag att den inte förmår att prestera gnista innuti cyllen, testa och justera ner gapet på tändstiftet och se om det funkar.
Kanske har kilen till svänghjulet gått av?
Vevhus och eller cylinder fyllda med bensin?
Härsken bensin?
/Calle
Batteriet används ej till tändningen på din Vespa och egentligen behövs det ej men du får bättre bakljus och synligt bromljus vid tomgång etc. med batteri.
Det skall sitta ett ganska svagt 6V batteri på Touring, det finns nytillverkade som ser ut som original fast dom är tokdyra, egentligen räcker det att skaffa ett som passar i batterihållaren, det funkar även med geltypen av blyacc då det inte skall användas till start.
VH/Calle
Det skall sitta ett ganska svagt 6V batteri på Touring, det finns nytillverkade som ser ut som original fast dom är tokdyra, egentligen räcker det att skaffa ett som passar i batterihållaren, det funkar även med geltypen av blyacc då det inte skall användas till start.
VH/Calle
Der går långsamt framåt. Hittade en trasig kabel bakom tändplattan igårkväll. Kortis! Lindade den och vips så startade pärlan. Den gick jättebra i cirka 23 sek (kan man skriva ca när man är så exakt?). Sen var det bomstopp igen. Har beställt en kondensator - den gamla ser väl saggig ut, men misstänker nu att det är tändningen som måste justeras igen.
Jag funderar på metoden flytta, test, flytta, testa, flytta. Jag är inte nog kunnig för att själv justera in en förtändning på 28 grader.
Kan detta vara en framkomlig väg - testmetoden alltså?
mvh Ola
Jag funderar på metoden flytta, test, flytta, testa, flytta. Jag är inte nog kunnig för att själv justera in en förtändning på 28 grader.
Kan detta vara en framkomlig väg - testmetoden alltså?
mvh Ola
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag funderar på metoden flytta, test, flytta, testa, flytta. Jag är inte nog kunnig för att själv justera in en förtändning på 28 grader.Kan detta vara en framkomlig väg - testmetoden alltså?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej!
Testmetoden är lite farlig då varvtal där vespan går fint kan vara skadliga för motorn.
VH/Calle
Hej!
Testmetoden är lite farlig då varvtal där vespan går fint kan vara skadliga för motorn.
VH/Calle
Tändning ställs ju med hjälp av en tändinställningslampa ("strob") och jag tycker det inte är särskilt svårt att göra det (när man väl vet hur man ska göra). Men innan jag försöker beskriva min metod tänkte jag höra er åsikt om ordna det jag tycker är svårast - att hitta den Övere Dödpunkten, Ö.D. Vad jag har förstått är Ö.D den punkt då kolven står som högst - för att ta reda pådet är kan man väl sticka ner ett finger i tändstiftshålet (sämsta metoden) eller stoppa ner ett specialinstrument som en mätklocka (bästa - men mätklockan är dyr). Jag byggde om ett ständstivt med än gängad bult i mitten - man skruvar först ner tändstiftet och sen bulten - bulten tar i när koven tar i topp och på så sätt kan man få fram Ö.D.
I stället för att bygga om ett tändstift - kan man inte ta ett extra långt tänstift (vad nu dom heter) och ev böja ut själva elektroden (anod? katod?) så att den går så långt ner att den tar i kolven när den når sin topp?
I stället för att bygga om ett tändstift - kan man inte ta ett extra långt tänstift (vad nu dom heter) och ev böja ut själva elektroden (anod? katod?) så att den går så långt ner att den tar i kolven när den når sin topp?
Hej!
Ett enkelt och mycket exakt sätt att mäta ut övre dödpunkt:
1. Skruva av toppen
2. Ta ett tjockt papper och gör hål för pinnbultarna och trä pappret över pinnbultarna
3. Ta ett plattjärn som du borrar två hål i så att det passar diargonalt över två pinnbultar.
4. Skruva fast plattjärnet, använd rörstumpar eller liknande för att kunna spänna ner det helt mot cylindern.
5. Vrid svänghjulet ena hållet så att kolven stannar mot plattjärnet, sätt en tillfällig markering med en filtpenna på svänghjul och en permanet markering på blocket med vass skruvmejsel/litet stämjärn.
6. Vrid svänghjulet åt andra hållet tills det stannar och markera positionen tillfälligt med filtpenna på svänghjulet vid blockets markering från 5.
7. Mät ut avståndet mellan de två markeringarna på svänghjulet (använd t.ex: måttband, en pappersremsa som viks på mitten, gradskiva eller liknande), sätt en markering permanent. Detta streck är Ö.D.
8. Mät ut gradtalet på motorblocket (använd gradskiva eller en pappersremsa [ø/360xgradtal ger längd på pappersremsan) till vänster om Ö.D. och sätt en markering permanemt på blocket för önskat gradtal.
VH/Calle
Ett enkelt och mycket exakt sätt att mäta ut övre dödpunkt:
1. Skruva av toppen
2. Ta ett tjockt papper och gör hål för pinnbultarna och trä pappret över pinnbultarna
3. Ta ett plattjärn som du borrar två hål i så att det passar diargonalt över två pinnbultar.
4. Skruva fast plattjärnet, använd rörstumpar eller liknande för att kunna spänna ner det helt mot cylindern.
5. Vrid svänghjulet ena hållet så att kolven stannar mot plattjärnet, sätt en tillfällig markering med en filtpenna på svänghjul och en permanet markering på blocket med vass skruvmejsel/litet stämjärn.
6. Vrid svänghjulet åt andra hållet tills det stannar och markera positionen tillfälligt med filtpenna på svänghjulet vid blockets markering från 5.
7. Mät ut avståndet mellan de två markeringarna på svänghjulet (använd t.ex: måttband, en pappersremsa som viks på mitten, gradskiva eller liknande), sätt en markering permanent. Detta streck är Ö.D.
8. Mät ut gradtalet på motorblocket (använd gradskiva eller en pappersremsa [ø/360xgradtal ger längd på pappersremsan) till vänster om Ö.D. och sätt en markering permanemt på blocket för önskat gradtal.
VH/Calle
Att kolla tändningen på en Touring kräver ej stroblampa.
Det räcker med en multimeter, batteri och lampa eller liknande;
Men med stroblampa behöver man ej demontera svänghjulet.
1. Koppla loss kondensator och spole från brytarspetsarna.
2. Koppla en kabel på brytarna.
3. På kabeln från 2. kopplar du t.ex. en multimeter, punkten när brytarna öppnar (resistansen blir oändlig) är den när tändningen kommer och skall passas in på motorblockets vänstra markering.
Det räcker med en multimeter, batteri och lampa eller liknande;
Men med stroblampa behöver man ej demontera svänghjulet.
1. Koppla loss kondensator och spole från brytarspetsarna.
2. Koppla en kabel på brytarna.
3. På kabeln från 2. kopplar du t.ex. en multimeter, punkten när brytarna öppnar (resistansen blir oändlig) är den när tändningen kommer och skall passas in på motorblockets vänstra markering.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas T</i>
<br />Måste få haka på denna tråd och fråga en sak jag läste ovan. Om man har ett stroboskop. Var lyser jag med det, och vad tittar jag efter. Vilka markeringar ska man se? Har just en Touring också.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<font color="red">OBS! NY BILD</font id="red">

1. sök övre dödpunkt, och märk ut den på både svänghjul & pappskiva.(A)
Mät upp gradtalet för förtändningen på skivan & märk ut.(B)
2. starta motorn & kontollera med stroboskåpet.
3. Vrid tändplattan starta & prova dig fram tills markeringarna står i linje.

för att slippa krångla med gradskiva,
ta svänghjulets diameter/2 X tabellvärdet C för önskat gradtal, mät sedan med skjutmått & märk ut
<br />Måste få haka på denna tråd och fråga en sak jag läste ovan. Om man har ett stroboskop. Var lyser jag med det, och vad tittar jag efter. Vilka markeringar ska man se? Har just en Touring också.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<font color="red">OBS! NY BILD</font id="red">

1. sök övre dödpunkt, och märk ut den på både svänghjul & pappskiva.(A)
Mät upp gradtalet för förtändningen på skivan & märk ut.(B)
2. starta motorn & kontollera med stroboskåpet.
3. Vrid tändplattan starta & prova dig fram tills markeringarna står i linje.

för att slippa krångla med gradskiva,
ta svänghjulets diameter/2 X tabellvärdet C för önskat gradtal, mät sedan med skjutmått & märk ut
Bara en sista korkad fråga i detta ämne. Beskrivningarna visar hur man kollar tändningen....men sen för att justera den om den nu står fel? då är det väl tändplattan man måster vrida på?:) Skillnaden mellan metoderna med/utan stroboskop är väl då endast att man slipper demontera svänghjulet för att kolla tändningen men det måste väl bort för att JUSTERA tändningen om den står fel i båda fallen?!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas T</i>
<br />Bara en sista korkad fråga i detta ämne. Beskrivningarna visar hur man kollar tändningen....men sen för att justera den om den nu står fel? då är det väl tändplattan man måster vrida på?:) Skillnaden mellan metoderna med/utan stroboskop är väl då endast att man slipper demontera <font color="red">svänghjulet</font id="red"> för att kolla tändningen men det <font color="red">måste</font id="red"> väl <font color="red">bort för att JUSTERA tändningen</font id="red"> om den står fel i båda fallen?!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
helt riktigt
<br />Bara en sista korkad fråga i detta ämne. Beskrivningarna visar hur man kollar tändningen....men sen för att justera den om den nu står fel? då är det väl tändplattan man måster vrida på?:) Skillnaden mellan metoderna med/utan stroboskop är väl då endast att man slipper demontera <font color="red">svänghjulet</font id="red"> för att kolla tändningen men det <font color="red">måste</font id="red"> väl <font color="red">bort för att JUSTERA tändningen</font id="red"> om den står fel i båda fallen?!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
helt riktigt