Ohoj.
Jag helrenoverade v50-motorn förra året och fick i lite fler kubik et c. Tog isär allt, bytte lameller (3-skivig), starkare kopplingsfjäder och kopplingswire. Första tiden behövdes skruvnippeln justeras, samt flytta in wirenippeln i tid och otid, men därefter gick det bra hela sommaren och hösten. För två veckor sedan bytte jag kopplingswire (pga saltskador) och hölje igen, men nu får man ju skruva som besatt på skruvnippeln vid motorn. Kopplingen vill bara slacka hela tiden. Hade djuriska problem med att få ur ettan på Scooterns dag i Malmö vid stillastående. (Drog som en seg vattenbuffel envist framåt vid rödljusen om jag inte fått ur ettan). Växelwirarna har lagom slack och växlingen fungerar utmärkt när kopplingen är nyjusterad.
Är det så att wirehöljet trycks ihop/wiren tänjs så här mycket? Det rör sig om centimetrar (wirenippeln glider INTE). Jag har nu vanlig mjuk grå-höljeswire från ett sk tyskt kit. Eller kan något annat orsaka de här symptomen, såsom att plungen slits eller vad är det frågan om? Erfarenheter någon?
v50-koppling som behöver justeras hela tiden?
-
- Dekaltrimmare
Ohoj.
Är det så att du hela tiden får spänna den eller får du släppa efter ibland? Jag antar att du får spänna den för det problemet har jag också haft.
Det har berott på två saker:
Dels så har ändhylsorna varit feldimensionerade och sakta men säkert skalat av gummibeläggningen från wirehöljet och som därmed orsakat slack.
Dels så har wirelåset inte har varit tillräckligt fastspänd i så den har glidit.
något av ovanstående har du redan kollat så kontrollera det andra.
vibrationer kan göra att justerskruven skruvar sig men det antar jag du redan har försäkrat dig om.
C
Är det så att du hela tiden får spänna den eller får du släppa efter ibland? Jag antar att du får spänna den för det problemet har jag också haft.
Det har berott på två saker:
Dels så har ändhylsorna varit feldimensionerade och sakta men säkert skalat av gummibeläggningen från wirehöljet och som därmed orsakat slack.
Dels så har wirelåset inte har varit tillräckligt fastspänd i så den har glidit.
något av ovanstående har du redan kollat så kontrollera det andra.
vibrationer kan göra att justerskruven skruvar sig men det antar jag du redan har försäkrat dig om.
C
Hej!
Och när det gäller plungen skall den inte slitas särskilt om den får smörjning. När man hemmamekar gör man ofta egna packningar och man får då se till att kopplingslockets packning får ett hål uppe i ena hörnan för stänksmörjningen av kopplingshävarm och plunge, det finns en kanal i locket för detta. Sedan kan man montera plungen bak och fram men det visar sig genom svårjobbad koppling direkt. Jag tror ju på töjd wire...
Men vill Du lossar vi locket och tittar efter.
Dag
Och när det gäller plungen skall den inte slitas särskilt om den får smörjning. När man hemmamekar gör man ofta egna packningar och man får då se till att kopplingslockets packning får ett hål uppe i ena hörnan för stänksmörjningen av kopplingshävarm och plunge, det finns en kanal i locket för detta. Sedan kan man montera plungen bak och fram men det visar sig genom svårjobbad koppling direkt. Jag tror ju på töjd wire...
Men vill Du lossar vi locket och tittar efter.
Dag