Hjullagerbyte på en Vespa 150 (1966)

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Jacob
Drömmare
Drömmare

Hjullagerbyte på en Vespa 150 (1966)

Post by Jacob »

Hej!

Var och regbesiktade och kontrollbesiktade min importerade Vespa igår. Allt var ok! Hurra!

Utom hjullagret fram... Det var det missljud i och det måste bytas. Hur gör jag det? Är det bara att ta av hjulet i navet och knacka fram lagren? Är det två lager? Var kan man köpa dessa (en järnhandel?) och är det någon som vet ungefärligt pris?

Besiktade samtidigt svärfars Vespa, en likadan, den var framlampan fel på. Lampan går bara att sätta i på ett sätt i hållaren, men när man sätter den så blir hel och halvljusen helt åt skogen. Tittade på glödlampan på min, där var själva mitten"stången" i lampan lite annorlunda utformad. Min fråga är då, ska jag helt enkelt byta glödlampa i svärfars Vespa, eller finns det något justeringssätt som jag inte känner rill? Hur kommer det sig att lampan är fel? Finns det liknande lampor som är till andra fordon kanske?

Tacksam för hjälp!

Mvh,

Jacob
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Vilken typ av Vespa har du? Sprint etc. är lätt att byta framhjulslager men Primavera/poplino kräver specialverktyg.
Det är standardlager.

Ganska många av de lampor som säljs (med suspekta märke) är helt skeva innuti, köpte en gång 20st lampor och INGEN av dom hade rak/centrerad avbländare.

VH/Calle
Post Reply