Bensindoftande växellådsolja
Bensindoftande växellådsolja
Hej,
Om det är bensin i växellådsoljan, är det dags för packboxbyte då?
C
Om det är bensin i växellådsoljan, är det dags för packboxbyte då?
C
Hej!
Jadu, byta ngt annat? Det är alltid frågan, det är sällan när man öppnar en motor att inte ngt annat än uppenbart också är dåligt men vad är svårt att säga.
Vanligt på V50 är ramlager, lagret i utväxlingen, kopplingslameller och fjäder, mothållsgummi för kickaxeln och lla packboxar, packiningar och o-ringar
VH/Calle
Jadu, byta ngt annat? Det är alltid frågan, det är sällan när man öppnar en motor att inte ngt annat än uppenbart också är dåligt men vad är svårt att säga.
Vanligt på V50 är ramlager, lagret i utväxlingen, kopplingslameller och fjäder, mothållsgummi för kickaxeln och lla packboxar, packiningar och o-ringar
VH/Calle
Jo visst, det heter packbox, sluddrade på tangenterna bara...
Känn på lagren om du känner glapp, om inte kan du chansa på att de är bytta, eller kanske inte alls dåliga, men visst är motorn delad, så kanske det är lika bra. Kopplingen behöver du inte dela motorn för att byta, men det är enklare att komma åt med motorn på arbetsbänken. Är den inte bytt så byt den samt kopplingsfjädern till en modell kraftig, grymt tråkigt med slirande kick & koppling.
Om motorn ändå är delad så hade jag passat på att byta till öppen vev eller slipa den befintliga, jag slipade min vev själv med en Primavera vev som mall, vågade inte ta riktigt lika mycket som på Primaveran, men det blev mycket bra.
Känn på lagren om du känner glapp, om inte kan du chansa på att de är bytta, eller kanske inte alls dåliga, men visst är motorn delad, så kanske det är lika bra. Kopplingen behöver du inte dela motorn för att byta, men det är enklare att komma åt med motorn på arbetsbänken. Är den inte bytt så byt den samt kopplingsfjädern till en modell kraftig, grymt tråkigt med slirande kick & koppling.
Om motorn ändå är delad så hade jag passat på att byta till öppen vev eller slipa den befintliga, jag slipade min vev själv med en Primavera vev som mall, vågade inte ta riktigt lika mycket som på Primaveran, men det blev mycket bra.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />OK omvänd fråga. om Växellådsoljan INTE luktar bensin, betyder det att packboxen är ok?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ja, men det kan också betyda att den är tät mellan växellåda och vevhus
du tänker att packboxen kan vara dålig utan att det märks på oljan?
Federico
<br />OK omvänd fråga. om Växellådsoljan INTE luktar bensin, betyder det att packboxen är ok?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ja, men det kan också betyda att den är tät mellan växellåda och vevhus
du tänker att packboxen kan vara dålig utan att det märks på oljan?
Federico
Kolvringar eller sabbad tätningsyta mellan vev och vevhus. Troligtvis kolvringar.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />precis.
Patriks v50 vill inte tända trots gnista och bensin så jag misstänker dålig kompression. men i och med att växellådsoljan ser fin ut så tror jag inte att packboxen behöver bytas så vi ska testa kolvringsbyte istället.
Håller mitt resonemang?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />precis.
Patriks v50 vill inte tända trots gnista och bensin så jag misstänker dålig kompression. men i och med att växellådsoljan ser fin ut så tror jag inte att packboxen behöver bytas så vi ska testa kolvringsbyte istället.
Håller mitt resonemang?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />precis.
Patriks v50 vill inte tända trots gnista och bensin så jag misstänker dålig kompression. men i och med att växellådsoljan ser fin ut så tror jag inte att packboxen behöver bytas så vi ska testa kolvringsbyte istället.
Håller mitt resonemang?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om man misstänker dålig vevhuskompression, finns det ju en packbox på svänghjulssidan också, läcker den kommer det ingen bensin i oljan, men väl ut bakom tändplattan/svänghjulet. Vet inte om det kan vara orsaken till ditt problem, bara en tanke...
<br />precis.
Patriks v50 vill inte tända trots gnista och bensin så jag misstänker dålig kompression. men i och med att växellådsoljan ser fin ut så tror jag inte att packboxen behöver bytas så vi ska testa kolvringsbyte istället.
Håller mitt resonemang?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om man misstänker dålig vevhuskompression, finns det ju en packbox på svänghjulssidan också, läcker den kommer det ingen bensin i oljan, men väl ut bakom tändplattan/svänghjulet. Vet inte om det kan vara orsaken till ditt problem, bara en tanke...
Crispin, hur gick det med växellådan?
Har du kollat förgasaren, flottören kan nämligen ställa till det riktigt ordentligt. Kolla speciellt tätheten när maskinen inte står vertikalt!
Då jag drog igång min 2-cyl Rumi -53 nu i sommar började motorn plötsligt rusa. Döden är fn kopplad på bara en tändspole, så det vart lite knepigt få stopp på härligheten vid fullvarv. Det hjälpte inte stänga av bensinen. Misstänkte att vevhuset varit fullt av bensin och att bensin även gått ut genom vevhus-tätningarna (packboxarna). Det fanns olja i växellådan... bensinaktig.
Olustigt... att behöva riva motorn. Då kom jag på att jag glömt stänga kranen, och som Rumin saknar stöd hade den stått lutad ett par dar. Ett typiskt 50-tals problem... överflödning då flotören inte tätar i förgasaren.
Så titta lite närmare på förgasaren!
På förra veckans onsdagstur med Växjö-gänget gick Rumin bäst på fullvarv, vilket tyvärr slutade med besinslut. Fler fel i den gamla förgasaren avslöjade sig. Väntar nu på förgasardelar och munstycken, så jag kan få till en grundinställning innan domen över packboxarna fälls.
Tomas
Har du kollat förgasaren, flottören kan nämligen ställa till det riktigt ordentligt. Kolla speciellt tätheten när maskinen inte står vertikalt!
Då jag drog igång min 2-cyl Rumi -53 nu i sommar började motorn plötsligt rusa. Döden är fn kopplad på bara en tändspole, så det vart lite knepigt få stopp på härligheten vid fullvarv. Det hjälpte inte stänga av bensinen. Misstänkte att vevhuset varit fullt av bensin och att bensin även gått ut genom vevhus-tätningarna (packboxarna). Det fanns olja i växellådan... bensinaktig.
Olustigt... att behöva riva motorn. Då kom jag på att jag glömt stänga kranen, och som Rumin saknar stöd hade den stått lutad ett par dar. Ett typiskt 50-tals problem... överflödning då flotören inte tätar i förgasaren.
Så titta lite närmare på förgasaren!
På förra veckans onsdagstur med Växjö-gänget gick Rumin bäst på fullvarv, vilket tyvärr slutade med besinslut. Fler fel i den gamla förgasaren avslöjade sig. Väntar nu på förgasardelar och munstycken, så jag kan få till en grundinställning innan domen över packboxarna fälls.
Tomas
För närvarande är det två olika scootrar jag pillar med därför kan den här tråden verka lite förvirrande. den ena är min v50 som mycket riktigt har en kass förgasare som läcker bensin (som lättare kan tränga genom packningar eftersom den är mer viskös) om jag inte stänger av soppakranen (vilket händer).
om det är som du säger så borde jag testa att köpa en ny förgasare (den andra är inte orginal till den modellen) och byta växellådsolja och kolla ifall jag fortfarande får bensin i växellådsoljan.
Den andra scootern är Patriks här på forumet. den har tidigare fått diagnosen "dåliga packningar" då den inte startar och läcker som ett såll kring cylinder och främst krök. Den har därför också antagits behöva byta packboxar. Oljan ser däremot fin ut och vi har därför beslutat att testa byta kolvringar innan vi river den.
Det är Patrik som gör allt jobb med den jag står mest bredvid och tillhandahåller tips, vektyg och grillat kött.
Det skönaste är naturligtvis om man slipper klyva motorn. Jag ska ta ditt tips angående min v50 i beaktande.
Tack.
om det är som du säger så borde jag testa att köpa en ny förgasare (den andra är inte orginal till den modellen) och byta växellådsolja och kolla ifall jag fortfarande får bensin i växellådsoljan.
Den andra scootern är Patriks här på forumet. den har tidigare fått diagnosen "dåliga packningar" då den inte startar och läcker som ett såll kring cylinder och främst krök. Den har därför också antagits behöva byta packboxar. Oljan ser däremot fin ut och vi har därför beslutat att testa byta kolvringar innan vi river den.
Det är Patrik som gör allt jobb med den jag står mest bredvid och tillhandahåller tips, vektyg och grillat kött.
Det skönaste är naturligtvis om man slipper klyva motorn. Jag ska ta ditt tips angående min v50 i beaktande.
Tack.
Hej, Jag förlorade en budgivningen på en NOS Dellorto UA16S. Men igår damp det ner en begagnad UA16 i delar + med olika munstycken samt Rumis orginal bestyckningsprotokoll.
UA16S (16mm) från slutet av 50-talet har en modernare flottör med en gummitätande ventil än min tidigare UA15S (15mm) från tidigt 50-tal. Snart framstår UA15S brister och fel i munstyckslägen samt att problem orsakas av avsaknad av värmeisolering.
Med utgångsmunstyckena monterade i ersättningsförgasaren startar motorn direkt, och arbetar genom hela varvtalsregistret... Även när varm. Tvi för att man vant sig vid att motorn bara dött då man släppt på gasen, och varit hart omöjlig starta varm. Man började smått ta till sig kommentarer att Rumi är svårkörd. Under 2 timmars verkstadstur visade Rumin sin bästa sida, och nu tar uppgraderingen till rätt munstycke vid, för anpassning till dagens blyfria bensin.
Tomas
UA16S (16mm) från slutet av 50-talet har en modernare flottör med en gummitätande ventil än min tidigare UA15S (15mm) från tidigt 50-tal. Snart framstår UA15S brister och fel i munstyckslägen samt att problem orsakas av avsaknad av värmeisolering.
Med utgångsmunstyckena monterade i ersättningsförgasaren startar motorn direkt, och arbetar genom hela varvtalsregistret... Även när varm. Tvi för att man vant sig vid att motorn bara dött då man släppt på gasen, och varit hart omöjlig starta varm. Man började smått ta till sig kommentarer att Rumi är svårkörd. Under 2 timmars verkstadstur visade Rumin sin bästa sida, och nu tar uppgraderingen till rätt munstycke vid, för anpassning till dagens blyfria bensin.
Tomas