tappad växel

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
johan
Nybörjare
Nybörjare

tappad växel

Post by johan »

Står inför faktum att ettans växel försvann när jag jobbade som mest med att få igång min Vespa -150 efter vintern. Jag knuffade och stod i för att rulla igång den, och helt plötsligt small det till å ettan försvann. Det känns inte som om det finns något norr om friläget om man så säger, bara ett stort tomrum. Ett helt nytt problem för en novis som mig.
Var bör jag börja felsöka tycker ni bättre bevandrade?

/johan
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej Johan!

Är du säker på att det inte bara är den ena växelwiren som har gått sönder? Det kan då upplevas på det sätt som du beskriver, med normalt motstånd åt ena hållet och bara tomrum åt det andra.

Ett tips till nästa gång du ska springa igång den: lägg den i tvåans växel istället - allt blir mycket enklare då p g a lämpligare utväxling.

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
johan
Nybörjare
Nybörjare

Post by johan »

dte märkliga var ju att jag rullade på ettan. den försvann ändå. men jag ska börja med att kolla wiren. man önskar ju att det är nåt enkelt.

/johan
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by johan</i>
<br />dte märkliga var ju att jag rullade på ettan. den försvann ändå. men jag ska börja med att kolla wiren. man önskar ju att det är nåt enkelt.

/johan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

skruva av växelväljarlocket och kolla lägena.

Federico
johan
Nybörjare
Nybörjare

Post by johan »

Hej igen!
Körkort igår, premiärtur idag. Det kunde ha börjat bättre..
Lyckades att på vägen till jobbet förlora alla växlar utom fyran. Förmågan att växla ner försvann helt. Lite kämpigt att starta vid stoppljus i backe, men jag kom fram iaf..

Därför återöppnar jag nu den här tråden. Mitt originalproblem med den försvunna Ettan åtgärdades med en uppstramning av vajrarna. Jag hoppas ju fåfängt att det återigen är ett vajerras och inget värre, men vad mer kan jag kolla. Har 10 dagar på mig till besiktning..
Tacksam för svar.
/johan
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Kolla att du har vajerstoppen på plats!

/Calle
http://soulscooter.com/tech/vxlvajer/
johan
Nybörjare
Nybörjare

Post by johan »

Hej igen.
Det var den inre vajernippeln som hoppat av. Full av iver som man ju dock är han jag dessutom att skruva av själva växelboxen..
Image
Hur får jag tillbaka den? Armen måste ju in i rätt position, men jag lyckas inte riktigt lösa det, å jag vågar inte ta till våld utan att fråga först..

/johan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Montera packningen.
-Lägg i 4:an på handtaget så kommer vxl-gaffeln ut.
-Dra ut vxl-plungen (runda mojen mellan skruvarna), till 1:ans vxl-läge.
-Vrid klackarna på vxl-gaffeln så de är parallella med färdriktningen
-Träd vxl-gaffeln så klackarna går i plungens cylindriska spår.
-Vrid vxl-handtaget mot 1:an,samtidigt som du passar in pinnbultarna i växelboxens hål.
johan
Nybörjare
Nybörjare

Post by johan »

det löste sig. hade lite trassel med vajerjäveln och den lossade nippeln bara. imorgon blir det finjustering.
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by johan</i>
<br />ettans växel, ettan, friläget.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />växelwiren, tvåans växel, utväxling.

<br />ettan.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />växelväljarlocket, lägena.

<br />växlar, fyran, växla ner, Ettan

<br />växelboxen..

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />4:an, vxl-gaffeln, vxl-plungen, 1:ans vxl-läge, vxl-gaffeln, vxl-handtaget, 1:an,växelboxens hål.

Vad pratar ni om? Skönt att det löste sig till slut! :D

Italjet Dragster 180
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mavio</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by johan</i>
<br />ettans växel, ettan, friläget.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />växelwiren, tvåans växel, utväxling.

<br />ettan.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />växelväljarlocket, lägena.

<br />växlar, fyran, växla ner, Ettan

<br />växelboxen..

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />4:an, vxl-gaffeln, vxl-plungen, 1:ans vxl-läge, vxl-gaffeln, vxl-handtaget, 1:an,växelboxens hål.

Vad pratar ni om? Skönt att det löste sig till slut! :D

Italjet Dragster 180

Teknik från förra årtusendet. Den tiden då en scooter var framställd av gediget stål, & inte bestod av diverse hopskruvade plastbitar i glada färger...
:D:D
Post Reply