Vespa GT 200

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
webmaster
Nybörjare
Nybörjare

Vespa GT 200

Post by webmaster »

Jag provkörde den nya GTn häromdagen. Kändes ganska stor men väghållningen var det inget fel på. Fyrtaktsmotorn gör ju ingen särskilt upphetsad men det var ändå hyfsat bra tryck i den. Dessvärre hade grabbarna på EM ingen trafikförsäkring så det blev ingen längre tur, bara en sväng runt garaget.

En sak kan jag i alla fall säga, den ser betydligt bättre ut i verkligheten än på bild. Bakifrån var den riktigt trevlig, men framlyset...

Ska bli spännande att se vilka fler modeller som kommer inom Vespa-programmet frammöver. GTn är ju inte menad att ersätta PXen t ex. Istället ska det komma ännu en modell som ska göra detta.

/Jonas Myrenås

-----------------------------
På två små hjul genom livet...
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Jag tycker den verkar vettig. Synd bara att man inte kan få in en riktig hjälm under sadeln.

/Jörgen
webmaster
Nybörjare
Nybörjare

Post by webmaster »

Och ändå är sadeln stor som en koloss. Kändes lite soffa-varning...

/Jonas Myrenås

Olof
Drömmare
Drömmare

Post by Olof »

Dags för mässa i Milano nu igen, har vi tur får vi se
ersättaren till PX där, det ryktas fyrtakt med tiptronic låda
och kaross i plåt.

GT 200, helt klart det bästa Piaggio spottat ut på senare tid,
jag håller med Jonas den ser betydligt bättre ut live än på de
bilder som figurerat, hade man bara fått till framlampan också
så hade den varit mumma.

Ciao, Olof
Lambretta Club Malmö
webmaster
Nybörjare
Nybörjare

Post by webmaster »

När är den mässan? Man är lite nyfiken på vad de ska spotta ur sig härnäst. Verkar onekligen som de satsar lite mera på Vespa-delen av sortimentet. Fast det snyggaste de gjort de senaste 25 åren måste ändå vara ET-karossen. Snygg design och modern teknik när det funkar som bäst. PX-en gillar man ju mest av nostalgiska orsaker egentligen...

/Jonas Myrenås

jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Fick helgen 31.8-1.9 låna en GT200 av Piaggio Sverige för att skriva testrapport till Scooteristen. Körde runt 25 mil i stadstrafik, på små och stora vägar. Det fullständiga reportaget följer snart i din favoritscootertidning. Men här http://www.scooterklubben.com/new_site/ ... .asp?id=32 kan du läsa en sammanfattning.

Vespa GT200 - si!
/jens

scooterdaddy
ts1
Nybörjare
Nybörjare

Post by ts1 »

Mässan i Milano är den 16 - 21/9.

Ingrid och jag var nere för ett par år sedan och den kan rekommenderas, så även italiensk pasta och rödvin...

Förutom förhoppninsvis den nya PX´n ryktas det om Malaguti Phanthom
200 cc, Gileras nya maxi-gynekologstol, Aprilias 125:a med bränsleinsprutning (mums) samt en Piaggio gynekostol med 850 cc..

Kanske några alternativ till dig Jonas istället för ditt skramlande
svänghjulslager??:wink:

Ciao, Olof

Cannonball Reloaded 2004!
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Såg ni nya Gilera Nexus 500 i senaste numret av Scootering. Tala om super-scooter. Om det nu är en scooter?
Undrar
/jens

gammal är äldst -scooterdaddy
webmaster
Nybörjare
Nybörjare

Post by webmaster »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by ts1</i>
Kanske några alternativ till dig Jonas istället för ditt skramlande
svänghjulslager??:wink:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag föredrar nog att byta lager. Har gjort det förut om man säger så...:cry:

/Jonas Myrenås

YTS
Nybörjare
Nybörjare

Post by YTS »

Behöver PX:n verkligen ersättas finns inte mycket jag saknar hos den, bortsett från att karossen var i stål. GT 200 skulle säkert duga om dom gjorde en version med manuell växellåda typ Tiptronic. För övrigt har inte GT 200 stålkaross?

Torbjörn
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jodå, Vespa Granturismo har självbärande kaross av metall. Det är en del av grejen, så att säga. Och när jag körde en testhoj 20-25 mil för någon månad sedan kändes den stabil och väl ihopskruvad. Klart bättre än vanliga plastscootrar, som mina två fd Piaggio Hexagon och sonens Yamaha Majesty 125.

Automat eller manuellt är en smaksak. Att köra växlat ger frihet att anpassa varvtalet efter körningen och du kan varva ut på växlarna. Men för vardagskörning i storstadstrafik, det som Vespa är gjord för, är automat oöverträffat. Och det går fort, det är bara det att det inte märks.

Ref till min testrapport i senaste Scooteristen.
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
janc
Nybörjare
Nybörjare

Post by janc »

Bestämde mig efter en hel del funerande för att slå till på en GT 200.

Har nu avverkat i det närmaste 700 mil och är mycket nöjd. För mig blir det mycket landsväg och jag har ofta behov att att få med en hel del prylar (är inte bilägare), för den typen av användning passar GT200 perfekt. Men givetvis också för att svänga ner till ICA, en matkasse ryms i orginalboxen.

Att ligga och nöta milefter mil på motorväg är ingen höjdare. Visst kan man ligga i 110 utan problem men att köra om en långtradare kräver planering....

Rent tekniskt har den fungerat utan problem med två undantag, hastighetsmätaren lade av efter 5(!) mil och ventlierna behövde justeras lite tidigare än vad serviceboken angav.

Som sagt, jag är mycket nöjd men visst finns det sådant som är lite irriterande. Att ändra stötdämparna bak kräver att man lägger sig på knä iförd handskar och speciell haknyckel, att byta lampa i strålkastaren kräver att man skruvar bort backspeglar (möjligen vindrutan?) och demonterar kåpan kring styret. Borde det inte kunnat göras enklare?

En annan irriterande sak som inte har med Vespan som sådan att göra är instruktionsboken. Den skulle blivit väldigt mycket bättre om man tagit hjälp av en person med pedagogiska kunskaper och kostat på sig att göra bilder i en storlek och kvalité där man ser vad de föreställer - inte bra! Dessutom kom den i en "multispråk-version" (tyvärr ingick inte svenska) vilket gör den så otymplig att man drar sig för att ha den med.
Post Reply