Zündapp bella
Zündapp bella
Hej Scooterlovers,
Jag har några Bellor som fyller min källare.
Finns det någon medlem här som delar mitt intresse av Zündapp Bella?
Bellan är ju inte så vanlig men jag vet att det bör finnas någon som upplevt glädjen att köra en Tysk scooter från 50-60-talet.
Min pärla är en mintcondition Roller 204 i saharagelb och svart.
Sedan har jag några andra objekt såsom NV-Hobby från -54 men jag har fastnat för Zündapp och innan jag betlar in medlemspengen så vill jag se om det finns någon likasinnad i denna som jag ser det trevliga förening.
Svenskar med två lika intressen brukar ju bilda en förening och det är en bra egenskap så man vet var alla "marginalindivider" håller hus.
Hälsningar
Roland Jarl
Roland Jarl
Bellan är ju inte så vanlig men jag vet att det bör finnas någon som upplevt glädjen att köra en Tysk scooter från 50-60-talet.
Sedan har jag några andra objekt såsom NV-Hobby från -54 men jag har fastnat för Zündapp och innan jag betlar in medlemspengen så vill jag se om det finns någon likasinnad i denna som jag ser det trevliga förening.
Svenskar med två lika intressen brukar ju bilda en förening och det är en bra egenskap så man vet var alla "marginalindivider" håller hus.
Hälsningar
Roland Jarl
Roland Jarl
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bella</i>
<br />Hej Scooterlovers,
Hälsningar
Roland Jarl
Roland Jarl
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det finns 27 i SSK/L
<br />Hej Scooterlovers,
Hälsningar
Roland Jarl
Roland Jarl
Det finns 27 i SSK/L
Du har bl a en ytterst trevlig och kompetent "marginalindivid" i Lidköping. Zûndapp Bella, Heinkel Tourist, Rex Roletta, Maicomobil m fl tyskescootrar, alla i perfekt skick.
Och två man tävlar med stor framgång i vår racingserie med trimmade Bellor (fast utan plåt, du känner svårligen igen dem som Bellor).
Nr 49 av vår tidning Scooteristen (kom ut för ett drygt år sedan, går att köpa som baknummer) var ett specialnummer om tyska scootrar.
Fast det är klart, det är ju mest Vespa och Lambretta i klubben och på träffarna, det kan man ju inte förneka.
Hälsn
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Och två man tävlar med stor framgång i vår racingserie med trimmade Bellor (fast utan plåt, du känner svårligen igen dem som Bellor).
Nr 49 av vår tidning Scooteristen (kom ut för ett drygt år sedan, går att köpa som baknummer) var ett specialnummer om tyska scootrar.
Fast det är klart, det är ju mest Vespa och Lambretta i klubben och på träffarna, det kan man ju inte förneka.
Hälsn
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Tack!
Mycket trevlig respons, jag blir medlem!
Måste ju späda ut det Italienska blodet med lite Bayerskt "ÖL".
Du som inte är medlem och har några bellor, bli medlem du också.
Men känner du inget för dina bellor så måste de komma till ett gott hem:)
Jag har tom kört ikapp en inbrottstjuv på E6 för två år sedan med en Bella som fick tjänstgöra såsom bygdens polismc. Jag prejade av inbrottstjuven och när polispatrull kom på plats så brydde de sig inte om tjuven utan de tittade storögt på min scooter.
- Jagade du han med den där?! Sedan blev det ett gapskratt från alla utom tjuven.
Från en ny medlem så får jag väl önska mig välkommen:)
Roland Jarl
Roland Jarl
Mycket trevlig respons, jag blir medlem!
Måste ju späda ut det Italienska blodet med lite Bayerskt "ÖL".
Du som inte är medlem och har några bellor, bli medlem du också.
Men känner du inget för dina bellor så måste de komma till ett gott hem:)
Jag har tom kört ikapp en inbrottstjuv på E6 för två år sedan med en Bella som fick tjänstgöra såsom bygdens polismc. Jag prejade av inbrottstjuven och när polispatrull kom på plats så brydde de sig inte om tjuven utan de tittade storögt på min scooter.
- Jagade du han med den där?! Sedan blev det ett gapskratt från alla utom tjuven.
Från en ny medlem så får jag väl önska mig välkommen:)
Roland Jarl
Roland Jarl
en i sverige lite ovanlig zundapp scooter till salu:
http://www.blocket.se/vi/7833080.htm?ca=11_s
designen är inte så mycket smak av Bayerskt öl, man kan misstänka industrispoinage i trakterna runt Milano.
Federico
http://www.blocket.se/vi/7833080.htm?ca=11_s
designen är inte så mycket smak av Bayerskt öl, man kan misstänka industrispoinage i trakterna runt Milano.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag har tom kört ikapp en inbrottstjuv på E6 för två år sedan med en Bella som fick tjänstgöra såsom bygdens polismc. Jag prejade av inbrottstjuven och när polispatrull kom på plats så brydde de sig inte om tjuven utan de tittade storögt på min scooter.
Koolt!
Vad körde inbrottstjuven?
/Calle
Koolt!
Vad körde inbrottstjuven?
/Calle
Hej, Tack för tipset!
Ibrottstjuven körde en trimmad EU-moppe och när han fick se mig komma med min då orenoverade halvt skrotfärdiga bella så fick han ett hånflin på läpparna.
Körde lätt ikapp honom och prejade av honom alias Bruce Willis och han tog av sig sin hjälm och stora krokodiltårar rann ned för kinderna och han sade "Slå mig inte", jag lugnade honom med att säga "jag skall inte slå dig - "jag skall ha ihjäl dig pöjk" När showen ändå var igång så skrek jag "händerna på sadeln och hans rumpa for rätt ut mot mitt skrev så jag ville inte förstöra mitt machorykte och sade "pöjk det är nog bäst att du drar in rumpan annars kan det bli prat på bygden".
Hälsningar
Roland
Roland Jarl
Ibrottstjuven körde en trimmad EU-moppe och när han fick se mig komma med min då orenoverade halvt skrotfärdiga bella så fick han ett hånflin på läpparna.
Körde lätt ikapp honom och prejade av honom alias Bruce Willis och han tog av sig sin hjälm och stora krokodiltårar rann ned för kinderna och han sade "Slå mig inte", jag lugnade honom med att säga "jag skall inte slå dig - "jag skall ha ihjäl dig pöjk" När showen ändå var igång så skrek jag "händerna på sadeln och hans rumpa for rätt ut mot mitt skrev så jag ville inte förstöra mitt machorykte och sade "pöjk det är nog bäst att du drar in rumpan annars kan det bli prat på bygden".
Hälsningar
Roland
Roland Jarl
HAr en zündapp bella -58. Den funkar utmärkt men har problem med laddningen av batterierna. Jag vet inte vad det är som e fel med den men de laddar ur och verkar inte laddas nämnvärt ens vid körning. Har du nån koll på vad som kan vara fel?
mvh
ANdreas
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bella</i>
<br />Hej Scooterlovers,
Hälsningar
Roland Jarl
Roland Jarl
mvh
ANdreas
<br />Hej Scooterlovers,
Hälsningar
Roland Jarl
Roland Jarl
Bella problem
Hej
Jag tror att du har en problem med reglaren av dina Bella. Har du provat voltage. Den maste blir 13-14 Volt, om motorn är aktiv (min. 1200 1/min).
mvh
Oliver
Jag tror att du har en problem med reglaren av dina Bella. Har du provat voltage. Den maste blir 13-14 Volt, om motorn är aktiv (min. 1200 1/min).
mvh
Oliver
Zundapp bella
Kul att det blir fler medlemmar som uppskattar Tyska Scootrar.
Jag själv har en Zundapp Bella r200 1955 .
Har renoverat denna från och till och börjar att närma mig målet.
Har dock ett problem som jag skulle behöva få lite tips och råd om.
Min nyckel till tändningslåset hoppar ständigt upp ur sitt läge, varpå strömmen bryts, dvs motorn dör.
Har löst problemet med silvertape som håller ner nyckeln.
Är det någon som vet varför detta uppstår ?
Är det en magnet som håller nere nyckel ?
Kan detta bero på för dåligt med ström från batteri ?
Tacksam för hjälp Mvh/ Ola Ceimertz
Jag själv har en Zundapp Bella r200 1955 .
Har renoverat denna från och till och börjar att närma mig målet.
Har dock ett problem som jag skulle behöva få lite tips och råd om.
Min nyckel till tändningslåset hoppar ständigt upp ur sitt läge, varpå strömmen bryts, dvs motorn dör.
Har löst problemet med silvertape som håller ner nyckeln.
Är det någon som vet varför detta uppstår ?
Är det en magnet som håller nere nyckel ?
Kan detta bero på för dåligt med ström från batteri ?
Tacksam för hjälp Mvh/ Ola Ceimertz
Om du lossar tändningslåset (efter att ha kopplat bort batteriet) och vänder det uppochner så ser du två metalltrådar som fungerar som en klämma och håller nyckeln på plats. (Det är även de trådarna du förbinder med ett fjädrande bleck med hjälp av nyckeln, som gör att tändningen aktiveras, övervinner du fjädermotståndet i blecket så förbinder du den koppling som aktiverar dynastarten). I änden på nyckeln är det som en urfasning som ska passa till trådklämman. Om du nu försiktigt med hjälp av en spetstång klämmer ihop trådarna till lämpligt avstånd så har du löst ditt problem! Testa gärna med nyckeln under tiden du böjer trådarna så du slutar i rättan tid.
Det är nå´t visst med tyska scootrar tycker
Det är nå´t visst med tyska scootrar tycker
Vespa Primavera 220 -67
/Jonas
/Jonas