svårstartad

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
LarHed12
Drömmare
Drömmare

svårstartad

Post by LarHed12 »

Jag undrar om någon vet hur man ska kurera en Vespa som är svårstartad när den har stått ett tag efter varmkörning. I detta fall en god väns GL-61, men det gäller ju andra fordon med förgasare. Kall startat den lätt, men halvvarm är den näst intill omöjlig att få igång. Gissar på förgasare, ånglås? Jag tänkte hjälpa till att byta packningar och göra rent, men det hjälper ju inte alltid. Tacksam för råd och tips.
Lars Hedborg Norrköping
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: svårstartad

Post by henrikborjeson »

Om en GL -61 är svårstartade varm brukar det vara kondensator, brytare eller tändspole. Börja med att byta konding och brytare och se om det räcker - det är inte så dyrt

Ånglås får man mest på GS/SS modellerna som har förgasaren ovanpå cylindern och där den värms rejält när motorn stannat.

mvh/HB
LarHed12
Drömmare
Drömmare

Post by LarHed12 »

Tack för tips, ska byta kondensator/brytare. Dock är gnistan till synes god även när Vespan ej startat, men det kan kanske vara svårt att bedöma med blotta ögat?
Lars
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Det är lite lurigt eftersom det är svårare att få gnista under kompression och med luft/bensinmix i cylindern.

https://www.denso.com/global/en/product ... ition.html

Vill man testa kan man skaffa en tändningsprovare från Biltema som med en glimlampa visar om det kommer gnista. Jag hade en 125GTR som gjorde precis som din, fick tokspringa igång så fort den var varm men med nya brytare startade den direkt. Har de några år på nacken kan det vara bra att byta i alla fall.
Du bör även kolla stiftet så det inte är blött/oljigt efter körning. Det kan också göra den svårstartad
Post Reply