Röret mellan förgasare och motor går av! (V50)

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Johannes Sköldeberg
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Wed 26 Apr 2006, 00:00
Location: Sweden

Röret mellan förgasare och motor går av! (V50)

Post by Johannes Sköldeberg »

Detta är andra ggn. detta sker för mig. Munstycket som går från förgasaren till motorn, bryts itu. Vad göra? Har bytt fjädringskolv... ingen förbättring. Är det nåt jag kan justera?
Tacksam för hjälp.

/ Johannes
Johannes Sköldeberg
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Wed 26 Apr 2006, 00:00
Location: Sweden

Post by Johannes Sköldeberg »

Gäller en Vespa 50 från 70-talet.

/ Johannes
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

Nu har jag ingen v50 här att kolla på men jag antar att röret mellan förgasare och motor behöver ett visst spel till karossen för att inte belastas då fjädringen rör sig.
Kan det vara så att röret går emot karossen vid belasting på vespan?


Crispin
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 98
Joined: Mon 24 May 2004, 23:06
Location: Sweden

Post by Dag »

Hej!
Man kan fundera på om röret blir för mycket vinklat i passagen in till 'förgasarrummet' då hjulet rör sig upp och ner. Detta skulle kunna hända om man inte monterat gummidistansen/klossen högst upp på dämparen eller om dämparen har lossat i övre fästet (iofs brukar det märkas gm att dämparen då går mot däcket, det märks...). Säckar bakändan på Din V50? Var knäcks Ditt insugsrör?


Dag
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dag</i>
<br />Hej!
Man kan fundera på om röret blir för mycket vinklat i passagen in till 'förgasarrummet' då hjulet rör sig upp och ner. Detta skulle kunna hända om man inte monterat gummidistansen/klossen högst upp på dämparen eller om dämparen har lossat i övre fästet (iofs brukar det märkas gm att dämparen då går mot däcket, det märks...). Säckar bakändan på Din V50? Var knäcks Ditt insugsrör?


Dag
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

kan ju vara fel dämpare också, det finns minst 5-6 olika längder på den "nya" typen av dämpare som sitter på 1959->/V50/PX/PK

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Det kan också vara att ett PKS insug används istället för ett V50 d:o

VH/Calle
Johannes Sköldeberg
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Wed 26 Apr 2006, 00:00
Location: Sweden

Post by Johannes Sköldeberg »

Tack för alla svar...

Röret knäcks alltså precis i ändan som går in till själva motorn.
Har nyligen bytt fjädring för att komma ifrån problemet, men det avhjälpte tyvärr inte. Dock känns det som att själva förgasaren sitter otäckt nära karosshålet 1-2 cm spelrum (hålet i vilken röret går)
Kan det vara så så att det helt enkelt kan avhjälpas med en annan längd på röret?




/ Johannes
Post Reply