Skakningar/vibrationer i handtag P200e

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
marern
Drömmare
Drömmare

Skakningar/vibrationer i handtag P200e

Post by marern »

Hej! Sorry för långt inlägg…

Jag har en P200e från 1981 med problem med en vibrerande/skakande känsla i handtagen runt 45 km/h, detta är extra tydligt under deceleration från högre hastigheter. Detta problem tillkom efter det att besiktningen ombedde mig att byta hjullager fram för några år sedan… Jag har även ett sjungande ljud runt från framhjulet runt 40 km/h.

Dessa problem kändes inte först utan kom efter 10-20 mil efter hjullagerbytet. Jag har sedan detta bytt hjullagren ytterligare en gång - då jag tänkte att det lager jag fått från Sip var dåligt, men samma sak hände denna gång.

Vad kan detta vara? Antingen sätter jag ihop det hela fel - men det känns inte som det skulle kunna gå? Eller så är hjullagren jag beställer helt enkelt helt värdelösa? Eller så har hjulaxeln någon skada på sig (jag har läst någonstans att dessa är svåra att byta)? Eller så är det något annat...

Har ni någon teori, erfarenhet? Vespan är helt perfekt i övrigt så jag vill verkligen få ordning på detta :)

/Martin
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Skakningar/vibrationer i handtag P200e

Post by henrikborjeson »

Hej Martin

Ett sjungande ljud från framhjulet tyder klart på att något är glapp/slitet/resonant och är inget man förväntar sig av en P200e. En variant är att axeln är sliten och att i kombination med nya lagerbanor gör det att passningen försämrats.
Vilket lager var det du bytte, var det nållagret som går mot axeln eller var det det yttre kullagret? Man brukar acceptera vissa märken på axeln men inte spår av gravrost eller "ränder" av de gamla nållagret.

Kolla även att sina styrlager är som de ska och rätt injusterade, ett minimalt glapp i dessa kan också ge vibrationer och det har kanske förvärrats av de nya och tajtare hjullagren .

mvh/Henrik B
marern
Drömmare
Drömmare

Post by marern »

Hej!

Jag bytte båda nållagret och det mer traditionella lagret - och det var då problemen började :( innan besiktningsmannen klagade var allt tyst och fint enligt mig... så frågan är vad som hände vid bytet... jag såg inga konstiga märken eller spår på själva axeln.

Jag börjar med att kolla så att styrlagren är spända som de ska - därefter kanske man ska byta även de lager som sitter där hjulaxeln går in i själva fjädringsarmen (eller vad den nu kan kallas).

Får jag inte rätt på detta denna gång lessnar jag nog och gör mig av med den :(
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hmm ..skumt

Bara en långsökt tanke men det är inte ett däckproblem, kan du ha en platta eller skada på däcket? Eller kan det sjungande ljudet (inte skakningarna) vara relaterat till drivningen av hastighetsmätaren?

Har du bytt lagren 2ggr och axeln ser fin ut låter det ju inte som om problemet är där (även om det är mest sannolikt)

mvh/Henirk B
Post Reply