Renovera motor

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Kjelle54
Drömmare
Drömmare
Posts: 9
Joined: Sat 16 Feb 2019, 13:07

Renovera motor

Post by Kjelle54 »

Jag har en Vespa Touring 150cc från 59. Den har inte snurrat sedan
1975 så kolven och cylindern fick kapas bort.
Nu har jag lyckats få isär motorn i två delar. Har några frågor till forumet

1. Vad behöver kollas och bytas förutom ramlagren och packningar. Några tips?
2. Kan man montera en större cylinder/kolv? Eller är det bara over kill?
3. Några andra tips och råd - mottages med tacksamhet.
4. Var köper man bäst delar? Har katalog från S I P. Är det bra grejer?

Kjelle
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Re: Renovera motor

Post by henrikborjeson »

1. Kickstoppsgummin, växelkors (slitage) och när motorn är isär är det lika bra att byta alla lager, ev kan man spara rull-lagret på växelsidan av hjulaxeln. Byt även lameller i kopplingen
2. Ja, det finns 177cc cylindrar som ger upp emot 12-13hk om du samtidigt byter till större förgasare och bättre ljuddämpare. Kolla forumet - här finns många trimtips
3. Börja med att göra motorn kliniskt ren och rensa alla gängor och hål från smuts och oxid. Byt den långa motorbulten om den börjat rosta och fetta in ordentligt
4. SIP, EHR motor, EM-scooters och Scooter Center Köln är alla bra. Förutom EHR som har mycket fina gamla originaldelar så är det mesta nytillverkat från samma källor.

mvh/HB
Kjelle54
Drömmare
Drömmare
Posts: 9
Joined: Sat 16 Feb 2019, 13:07

Re: Renovera motor

Post by Kjelle54 »

Tack HB. Då är det bara att köra igång
Kjelle54
Drömmare
Drömmare
Posts: 9
Joined: Sat 16 Feb 2019, 13:07

Re: Renovera motor

Post by Kjelle54 »

Vilka specialverktyg måst man ha för motorrenovering
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Re: Renovera motor

Post by henrikborjeson »

Du behöver kronmutternyckeln till kopplingen och gärna också till kromuttern på utgående axeln. Sedan hjälper det med lageravdragare för vevlagren om de sitter kvar på veven, fast man kan ibland få bort dem med värme och mejslar. Det finns en uppsjö med specialverktyg och som vanligt att ju fler man har desto lättare går jobbet

mvh/HB
Post Reply