Det beror ju även på hur man kör hojen, och hur den är bestyckad. Om man kör mycket i stan, korta sträckor så att motorn aldrig riktigt blir ordentligt varm, så sotar den ju mer. Och har man för feta munstycken, så är det ju samma sak med det.
Jag brukar kolla när jag ska serva motorn av någon annan anledning, och då lyfter jag alltid av toppen och kollar där först. Är det tjockt med sot där, så är det garanterat det i avgasporten och på alla andra utsatta ställen också.
Ett snabbt sätt att sota motorn är att med toppen avtagen dra upp kolven i Ö.D, och sedan täta med fett längs kolvkanten. Sedan skrapar man kolvtoppen ren med t ex en plexiglasbit. Efter det torkar man bort fettet och sotet, drar ner kolven under avgasporten och tätar återigen med fett. Sen tar man av avgassystemet, rengör det, och sedan skrapar man ren avgasporten utifrån. Bara sen att torka ren kolven från fett och sot, och sätta tillbaka allting. Då slipper man lyfta av hela cylindern.
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Hur ofta skall man sota motorn? Toppen, kolvens ovansida & utblåset har jag sett rekommendationer på 4000 km & 6000 km vilket verkar rimligt, men hur ofta bör kolvringsspåren och kolvringarnas insida sotas? Min kolv verkar alltid gå över tiden.
På MC-mässan för någon månad sen, frågade jag några i en klubb med japanska 2-taktare hur ofta de sotade 2-taktarna. -” Bensinen och oljan är så bra nu för tiden, så de behöver aldrig sotas,” Men sen kröp det fram: “Vi kör dem förståss inte så mycket.”
Vore tacksam för era synpunkter.
<font color="teal"><b><i>Scooter"<b><font size="3">RIDE FREE</font id="size3"></b>"hälsningar</font id="teal">
<font color="navy">Fritte</font id="navy"></i></b>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det där beror nog en hel del på vilken olja man kör på.
själv brukar jag alltid få riva motorer av andra anledningar innan de sotat igen, och då passar man såklart på att sota.
kan man inte få en ganska god indikation på när det är dags genom att skruva bort avgasystemet och kolla utblåset med en ficklampa, eller kanske bara titta och skrapa lite i röret från ljuddämparen?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">