Vespa Club Helsingborg

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Henrik1982
Drömmare
Drömmare

Vespa Club Helsingborg

Post by Henrik1982 »

För en dryg vecka sedan fick jag en otroligt uppskattad gåva av min far, hans älskade Vespa. Vespor har alltid varit en stor del av hans liv och ävenså av min barndom då jag oftast fick åka bakpå. Pappa band ihop oss två med en livrem, håll i dig sa han sen drog vi iväg :)
I mitten på 60-talet startade min far tillsammans med några vänner en för många välkänd och välrenommerad del av Vespa Club Sverige, kallad Vespa Club Helsingborg. De åkte runt på träffar och tävlingar i landet och höll även egna träffar på hemmaplan med tävlingar i både ghymkana och tillförlitlighet på Vespa.
Någongång i slutet på 70-talet upphörde Vespa Club Helsingborg att existera av för mig okänd anledning.
När jag nu för en dryg vecka sedan fick ta över pappas älskade och mest troligt sista vespa så va det något som kom över mig när jag rullade mina första mil. Det va något i själen på fordonet, det va något som etsade sig fast i mig och som vägrar släppa taget. Tanken på att få återuppliva Vespa Club Helsingborg och få göra den till den klubb den en gång var. Få tillbaka andan man hade i klubben fast med lite moderna snitt, men ändå där vespan som livsstil och betydelse är klubbens centrum. Vespaåkning, träffar, tävlingar, fikastunder, ja allt man kan tänka sig men framförallt en genomsyrande kamratanda och en vilja att föra ett kulturarv vidare.
För mig personligen är detta iallafall en dröm och ett mål som ska uppnås då jag känner väldigt starkt för detta då min egen far va med från första början.

Min förhoppning och önskan är ju såklart att fler är intresserade av att väcka klubben till liv.

Om intresse finns för ni mer än gärna höra av er.

Henrik Wikström
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: Vespa Club Helsingborg

Post by jencla »

Hej Henrik!

Det var trevligt att få läsa vad du skriver. Jag själv kom in i Vespa Club Göteborg 1967 och har sedan kört scooter till alldeles nyligen. Jag minns väl gänget i Vespa Club Helsingborg och var på träff där någon gång sent 1960-tal. Vi bodde i en fritidsgård strax öster om staden, och körde gymkhana på en asfaltplan vid ett åkeri i ett industriområde. Dock minns jag inga namn, det är ju 50 år sedan.

Glada hälsningar
/Jens Clausen
scooterdaddy - gammal är äldst
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Kul! Finns ju en massa fin historik där med Fram-King Import i Hälsingborg. Vilken vespa är det du har fått ta över?
Tittade snabbt i pärmarna och 1967 var det i alla fall en Nils-Arne Månsson Pålsgatan 34 i Hälsingborg som bjöd in till träff med VC Hälsingborg.
/P
Henrik1982
Drömmare
Drömmare

Post by Henrik1982 »

Så roligt med just det du skriver. Ja på Fram Kings gårdsplan körde dom sina tävlingar. Vespan jag fått ta över efter min far är en PX 200 och det roliga här är just att Nils-Arne Månsson är min kära lilla pappa :)
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Aha, där ser man. Vad roligt!
Post Reply