Luna

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Ronnie
Lärling
Lärling

Luna

Post by Ronnie »

Hej på er allihopa!

Brukar inte skriva här så ofta, men lurkar runt mer eller mindre dagligen och tjuvläser...:wink:

Nu till saken som fått mig att kliva fram ur dimmorna för att utnyttja forumets samlade intelligentia:

Jag skall och kolla på en Lambretta Luna i veckan. Det är en bekants bekant som haft den stående i sina föräldrars garage sedan han var tonåring, och nu vill han tydligen göra sig av med den. Vet egentligen ingenting om den, mer än att den inte startar för tillfället och att kopplingsvajern är av. Har bara träffat killen ett par gånger ute innan vi pratades vid per telefon igår. Varför den inte startar säger han sig inte ha en aning om...

Jag har frågat vad han vill ha för den på ett ungefär, men han vill att jag skall komma med ett bud efter att ha kollat på den istället. Problemet är att jag inte har en aning om vad ett vettigt pris för en i nuläget ej rullande Luna är...man vill ju inte betala för mycket, men inte blåsa killen heller. Har kikat runt lite på nätet för att få en riktlinje på vad de brukar gå för, men inte blivit mycket klokare av det.

Undrar därför vad som kan tänkas vara lämpligt att bjuda på ett ungefär, förutsatt att felet inte är alltför allvarligt? Inser att det är en knepig fråga, men...

Är rätt grön på Lambrettor i allmänhet, och i Luna i synnerhet (är en Vespa-kille sedan tidigare, ju! :wink:) och tänkte därför höra om det är något jag bör vara extra uppmärksam på, bortsett från de vanliga grejerna. Är det något fel som är extra vanligt/svårt att åtgärda t.ex?

Hoppas nån kan komma med lite tips!

Hörs!

/Ronnie

EDIT: Gjorde en sökning och såg att det fanns en del info om pris och sådant här redan, så det behöver ni inte svara på om ni inte vill. Frågan om vad jag skall hålla utkik efter för Luna-specifika fel som kan bli kostsamma/krångliga att åtgärda kvarstår dock...
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

jag kan ta hand om den om du inte vill ha den..

vissa delar är knepiga att få tag på, ex. lyktsarg. det mesta finns nytt eller är under produktion, men rätt mgt är liite för dyrt.. jag räknade på det och kom fram till att jag skulle spara på att köpa en hel luna jämfört med att byta det som behövs bytas, ungefär. och då är det mest gummidetaljer och krimskrams jag behöver nytt. är den i fint skick så visst, kör hårt!
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

En sak som kan ställa till det -rejält- är om motorbulten är fastkorroderad eller fastrostad. Då blir det till att kapa den för att få loss motorn, och då är det inte säkert att blocket överlever. Vi fick ur en motor på en Luna först efter att vi kapat av motorbulten, men den satt fortfarande fast i blocket. Bara att köpa ett annat (dyrt) motorblock. Värt att kolla.

En rolig sak: Kolven på Lunan (orginal) är i princip identisk med Vespa 50, så är kolven i dåligt skick, kan man köpa en ny Vespa 50-kolv och köra med.

Mvh

/Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ronnie</i>
<br />Hej på er allihopa!

Brukar inte skriva här så ofta, men lurkar runt mer eller mindre dagligen och tjuvläser...:wink:

Nu till saken som fått mig att kliva fram ur dimmorna för att utnyttja forumets samlade intelligentia:

Jag skall och kolla på en Lambretta Luna i veckan. Det är en bekants bekant som haft den stående i sina föräldrars garage sedan han var tonåring, och nu vill han tydligen göra sig av med den. Vet egentligen ingenting om den, mer än att den inte startar för tillfället och att kopplingsvajern är av. Har bara träffat killen ett par gånger ute innan vi pratades vid per telefon igår. Varför den inte startar säger han sig inte ha en aning om...

Jag har frågat vad han vill ha för den på ett ungefär, men han vill att jag skall komma med ett bud efter att ha kollat på den istället. Problemet är att jag inte har en aning om vad ett vettigt pris för en i nuläget ej rullande Luna är...man vill ju inte betala för mycket, men inte blåsa killen heller. Har kikat runt lite på nätet för att få en riktlinje på vad de brukar gå för, men inte blivit mycket klokare av det.

Undrar därför vad som kan tänkas vara lämpligt att bjuda på ett ungefär, förutsatt att felet inte är alltför allvarligt? Inser att det är en knepig fråga, men...

Är rätt grön på Lambrettor i allmänhet, och i Luna i synnerhet (är en Vespa-kille sedan tidigare, ju! :wink:) och tänkte därför höra om det är något jag bör vara extra uppmärksam på, bortsett från de vanliga grejerna. Är det något fel som är extra vanligt/svårt att åtgärda t.ex?

Hoppas nån kan komma med lite tips!

Hörs!

/Ronnie

EDIT: Gjorde en sökning och såg att det fanns en del info om pris och sådant här redan, så det behöver ni inte svara på om ni inte vill. Frågan om vad jag skall hålla utkik efter för Luna-specifika fel som kan bli kostsamma/krångliga att åtgärda kvarstår dock...

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
LENY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by LENY »

Tjenare,
Svåra prylar att hitta till LUNA förutom lyktsargen är även gashandtaget. Ganska många som jag har kommit i kontakt med har under åren fått dem utbytta till icke orginal grejor.
(Jag inbillar mig att det beror på att det har varit "omöjligt" att få tag på den där lilla alu sliden som gaswiren skall sitta fäst i.
Den nytillverkas numera och finns t ex hos casalambretta).

Vad det gäller motorbulten har inte jag haft något problem med den själv, men jag antar att om den stått länge kan den ju ha kärvat fast.
Men innan man kapar en sån sak bör man nog i det längsta försöka med 5-56, värme, dorn och klubba först.

Själv hållar jag just på och avslutar en helrenovering av en LUNA 50s Sport. Se: http://www.lunabase.co.uk/resto.php#008

Vad slutnotan kommer att hamna på vill jag helst inte tänka på, men jag har inte tänkt att sälja den, så det spelar ju ingen roll om man kan få igen pengarna eller ej. Jag ser det som min huvudsakliga uppgift att förgylla gatubilden i Gbg med omnejd, och det är alltid svårt att värdera kultur! :wink:

mvh
Leif
Lunatic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lunatic »

Alltid kul när det dyker upp nya Lunor i landet!
Nuförtiden nytillverkas som sagt det mesta, t o m vissa plåtdetaljer som pakethållare och stagen som benskölden sitter på. Kolla in brittiska lunabase och klicka på part & services så hittar du till delarna. Jem Booth har mest - men det finns en orsak till att det inte står några priser utsatta...
Svårt att få tag i, om du är riktig petimeterrenoverare, är också baklyktsglas. Det finns/fanns dock ett gäng olika så det går alltid att köpa en komplett nytillverkad lykta av ett annat utförande. (De glas Jem säljer passade inte till den lykta jag har.)
På tal om delar som brukar vara dåliga är huvudstrålkastarens reflektor en grej som jag sett fler dåliga än bra av. Beror på den listiga konstruktionen med en skumgummivaddering bakom lyktan - ett effektivt sätt att spara fukt inuti lamphuset.
Något jag ännu inte sett nytillverkat är det snygga, uppdragna, sportavgassystemet.
Vi har ett litet svenskt Lunaregister också och försöker samla Lunatics när tillfälle ges. Till exempel på scooterpremiären i Stockholm respektive Göteborg.

/Rickard
(maila mig för att gå med i LunaRegistret)
LENY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by LENY »

Hallå Ronnie!

Hur gick det, blev det affär eller?

mvh
LENY
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by LENY</i>
<br />Hallå Ronnie!

Hur gick det, blev det affär eller?

mvh
LENY
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hallå igen!

Jag har inte ens fått kolla på den än...:(
Försökte få tag på killen hela förra veckan, men han svarade aldrig i telefon. När jag väl fick svar i Torsdags var han på jobbet och sade att han skulle ringa mig när han slutat. Det gjorde han aldrig...

Börjar bli lite jobbigt att jaga, så jag har faktiskt inte försökt sedan i Lördags nu. Lite skumt...hade det inte varit han som kontaktade mig från början skulle jag nästan tro att han inte ville sälja. Han kanske bara har väldigt mycket att göra helt enkelt...Hur som helst har han lovat att inte sälja den till någon annan innan jag fått kolla på den och kommit med ett bud.

Lovar att hålla er uppdaterade!

/Ronnie
Post Reply