kort uppfräschning, PX

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
il dude
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

kort uppfräschning, PX

Post by il dude »

armévespa.jpg
armévespa.jpg (199.42 KiB) Viewed 13654 times
Min vita PX såg eländig ut och jag var skyldig den ett bättre utseende i utbyte mot vad den givit mig, så.... det fick bli ett ryck och jag hoppas detta var sista gången jag ger mig på något sådant här.
Skral kassa, så det fick bli en budgetrenovering.... bra underarbete, bra spackling men jag använde försvarets gröna sprayburksfärg 150kr/st på Kvibergs överskottslager. Fälgarna och centralstöd är sprutade med VOLVO 1202, sprayburk med härdare i.´, en räckte då reservhjulets fälg sprutades grön som karossen. Kvar att göra är montering av golvlisterna, men DET får vänta till våren; detta tog verkligen på mig, samtidigt som det lärde mig en del.

Det är bara att säga som den amerikanske filosofen Clint Eastwood: "A man´s got to know his limitations - och nu vet jag verkligen mina. Färgen ska vara rätt hållbar och innehåller rostskydd. Möjligt att den inte håller jämna steg med en härdarfärg, men...den är ju i alla fall gjord för krig? Vespan ser ju bättre ut nu än förut, i alla fall.
Endast Dina egna erfarenheter är kunskaper -allt annat är information.
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: kort uppfräschning, PX

Post by Norman »

Nice :D
Den gröna färgen blev riktigt snygg på en PX, tycker jag !

/N
Duderino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Duderino »

Den gröna är ju riktigt skön! Hur är ytan?

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Grönt och gult är en helskön kombo - fråga bara BP! Själva har vi kört dotterns V4 med grön hammarlack från Harald Nyborg.
il dude
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by il dude »

Ytan är såklart inte sammetsmjuk men inte direkt sträv heller. Underarbetet var såklart rätt enkelt men jag slipade ner i stort sett hela karossen - biltemas stålborste (den som sitter som en kapskiva) på en vinkelslip är den för mig perfekta metoden att ta bort färg. Färgen är väl en aning sträv men inte alls så det stör. Färget täcker väldigt bra och - uppstår en skada, lite vattenslip och så bara spraya över ny färg. PX är ju enlig mig inte någon vacker Vespa, den är det bästa "nyttofordonet" och kan därför ha en mer ändmålsenlig framtoning, i alla fall som jag ser det. Den gula färgen heter VOLVO 1202, förresten.
Endast Dina egna erfarenheter är kunskaper -allt annat är information.
Post Reply