Tips för målning och förberedande sökes

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Guidoanne
Drömmare
Drömmare

Tips för målning och förberedande sökes

Post by Guidoanne »

Jag har en vespa sprint 150 från 1967 som jag renoverar. Jag har plockat bort allting från den och har tänkt måla den. Nu söker jag lite tips om hur man riktigt borde göra eftersom jag är en nybörjare. Vad borde jag nu till först göra? Sandblästring? Man borde väl få bort all den gamla färgen först? När skall det grundmålas? Kan man spackla bort eventuella bucklor och när isåfall? Färgen är blå/grå, hur vet man exakt vad den heter?

Om någon kunde förklara vilka steg som ingår och hur de skall göras skulle jag bli lycklig!
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Re: Tips för målning och förberedande sökes

Post by Paka »

Lägg gärna upp en eller flera bilder på delarna eller hur den såg ut innan du plockade isär den så kan du få svar.
/P
Guidoanne
Drömmare
Drömmare

Post by Guidoanne »

Tack för att du svarade.
Jag har försökt att sätta in bilder, men det har misslyckats. Jag förstår att det är svårt att veta hur det ser ut om man inte har sett bilder. Skulle gärna sätta in men det säger att filen är för stor. Finns det något annat sätt jag kan skicka bilder?
//A
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Norman »

Bilder som ska synas direkt i tråden får inte vara större än 1000 x 800.

Du kan öppna bilderna med Paint i en vanlig windows-dator och minska storleken med kommandot "Ändra storlek" tills du hamnar under den gränsen.

/N
Guidoanne
Drömmare
Drömmare

Post by Guidoanne »

Här är bilder. Den har en del bucklor och skråmor här och där som bör fixas. Lite rost men inget allvarligt.
Attachments
Vespa bild.jpg
Vespa bild.jpg (203 KiB) Viewed 12183 times
Vespa bild.jpg
Vespa bild.jpg (203 KiB) Viewed 12183 times
Guidoanne
Drömmare
Drömmare

Post by Guidoanne »

.
Attachments
vespa bild 2.jpg
vespa bild 2.jpg (221.52 KiB) Viewed 12183 times
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Stilig! Snacka med lackeraren. Bucklorna måste ju fixas, men inte säkert att du måste blästra. Om den inte hade varit bucklig hade jag lätt behållit den som den är. Lite tvätt och puts på det där och den hade sett väldigt bra ut.
Post Reply