Min P200E -80 fick ett konstigt fel igår, hojen gick som en dröm till att börja med, men plötsligt bara dog motorn men kom igång igen när varvtalet/farten gått ned. Det märkligaste är att den går klockrent på tomgång och upp till kanske 2500 varv/min (lite svårt att veta exakt) men sen tvärdör den. Alltså verkligen tvärdör! Mina första tankar går till förgasaren/bränsletillförsel men jag köpte en helt ny förgasare från SIP och monterade för ca 2 månader sedan, därefter har hojen körts i stort sett dagligen. Och eftersom det verkligen tvärdör undrar jag om någon här har några erfarenheter av att tändsystemet har konstigheter för sig? Det beter sig som om det fanns ett varvtalsstopp som gick in och bröt tändningen.
/Ingemar
Varvtalsbegränsning?
-
- Mästare
Re: Varvtalsbegränsning?
Hur är det när den kommer tillbaka, går den som den ska igen? Är det precis på 2500 varv varje gång? Min favorit för sådana fel är en tändprovare från Biltema där man ser tydligt om den dör av att gnistan försvinner.
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000017037
Annars låter det mest som att den får för lite bränsle och att det tar slut, antingen pga stopp i kranen eller att det sitter skräp i flottör/bränslekanal/filter i förgasaren som gör att det går dåligt. Har du reservtank kan du kolla om det är likadant när du kör på reserven
Det finns ingen varvtalsbegränsare men konstruktionen som sådan klarar max ~20,000 varv så du har bra marginal
mvh/Henrik B, PR SSK
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000017037
Annars låter det mest som att den får för lite bränsle och att det tar slut, antingen pga stopp i kranen eller att det sitter skräp i flottör/bränslekanal/filter i förgasaren som gör att det går dåligt. Har du reservtank kan du kolla om det är likadant när du kör på reserven
Det finns ingen varvtalsbegränsare men konstruktionen som sådan klarar max ~20,000 varv så du har bra marginal
mvh/Henrik B, PR SSK
Tack för tipset, en Tändningsprovare för 44:90 får det bli, stor fördel att veta om man ska fokusera på tändning eller bränsle. Min första tanke var ju som jag skrev bränsletillförseln, men jag började tvivla eftersom den verkligen tvärdör.
Med vänlig hälsning Ingemar
Med vänlig hälsning Ingemar
P200, 80:a
Ja, tändningsprovaren hjälpte verkligen mig att hitta felet, men inte på det sättet jag trodde. Då jag lyfte av tändkabelskon från tändstiftet för att ansluta tändningsprovaren fanns inget motstånd, tändkabelskon bara som låg mot tändstiftet. Den lilla metallbiten som låser kabelskon mot tändstiftet hade gått av.
Troligen lyftes kabelskon av antingen av vibrationerna från motorn och kanske också hjälp från kylluften som strömmar förbi. Så min tanke om problem med tändningen visade sig stämma, men så otroligt mycket enklare att fixa, en ny kabelsko från gubbtema så funkar allt fint igen.
Btw, då jag försökte söka efter"tändkabelsko" på kundterminalen fick man ingen träff, provade "tändhatt" istället och då gick det att hitta. Enligt mig är "tändhatt" något man använder vid sprängning, inte samma sak som en kabelsko.
Mvh Ingemar
Troligen lyftes kabelskon av antingen av vibrationerna från motorn och kanske också hjälp från kylluften som strömmar förbi. Så min tanke om problem med tändningen visade sig stämma, men så otroligt mycket enklare att fixa, en ny kabelsko från gubbtema så funkar allt fint igen.
Btw, då jag försökte söka efter"tändkabelsko" på kundterminalen fick man ingen träff, provade "tändhatt" istället och då gick det att hitta. Enligt mig är "tändhatt" något man använder vid sprängning, inte samma sak som en kabelsko.
Mvh Ingemar
P200, 80:a
-
- Mästare
Kanon, alltid kul när det går enkelt att fixa och man har en tydlig orsak så man slipper oroa sig för att det kommer tillbaka.
mvh/Henrik B
mvh/Henrik B