Piaggio Beverly 500, styrningsfråga.

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Peter Bjorkdahl
Nybörjare
Nybörjare

Piaggio Beverly 500, styrningsfråga.

Post by Peter Bjorkdahl »

Hej,

Vi har en Beverly 500 från 2006 som gått 800mil.
Den har en, för mig, märklig egenskap vad gäller styrningen. Den har ett tydligt läge där den stannar till när framhjulet är i linje med bakhjulet.
Är den så konstruerad eller kan det t ex vara fel på styrlager eller annat?

//Peter Björkdahl
GSLund
Entusiast
Entusiast

Re: Piaggio Beverly 500, styrningsfråga.

Post by GSLund »

Hej!

Utan att kunna modellen så vågar jag mig på en åsikt. Det kan iofs vara så att vajrar och annat ligger och ger lite motstånd som kan kännas så som du beskriver (min Innova är lite sådan). Men det allra troligaste är att det bildats märken i lagerbanorna där lagerkulorna tryckt mot dem. Och normalläget för framhjulet är ju rakt fram.

Bilprovningen var hypergrinig med sådant här för en del år sedan. Kändes nästan som att de körde nå´n sorts kampanj. De slog ner på allt som inte var perfekt. Åtminstone här nere i södern. Mitt intryck är att de är aningen liberalare idag men är det ett klockrent läge tror jag knappt de låter det passera. Det påverkar också köregenskaperna så det är inte fel att åtgärda i vilket fall.

/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
Peter Bjorkdahl
Nybörjare
Nybörjare

Nej, vajrar eller liknande kan vi nog utesluta. Känslan är att det kan vara en konstruktionlösning men jag vet inte om det är fördelaktigt. Jag funderar på om det är någon Piaggio-specifik konstruktion eller om det faktiskt är något fel? När jag har scootern på centralstödet så är det mycket tydligt att den stannar i läget då framhjulet är i linje med bakhjulet.

Ska det vara så?

Peter Björkdahl
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

Jag känner som sagt inte till ev. egenheter med den modellen. Det "mittläge" jag känner till brukar vara rätt markant, om än mer eller mindre. Om du sakta rör styret åt båda hållen förbi mittläget så skall du, om lagren är problemet, känna ett mer eller mindre tydligt "hack" just när du når mittläget. Oavsett om du kommer från vänster eller höger styrutslag. Styret vill liksom lägga sig i viloläge mitt i. Om det inte känns ett "hack" så kan det kanske vara nå´t annat. Åtminstone i min värld.

/Sture

Edit: Jag har bytt styrlager på 7-8 motorcyklar. Har alltid ersatt originallagren (kulor) med koniska rullager. Håller bättre!
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
Peter Bjorkdahl
Nybörjare
Nybörjare

Nej, det är inget hack. Mer som ett mittläge, är detta något Piaggio-specifik eller ett fel?

Om det är en konstruktionlösning så borde det finnas på andra modeller - finns det på andra också?

Peter Björkdahl
Stiffneck
Nybörjare
Nybörjare

Post by Stiffneck »

Jag tror det är styrlager, Piaggio har inga "lägen" på styrningen.
Peter Bjorkdahl
Nybörjare
Nybörjare

Ok, jag får titta på lagret vid tillfälle.
Tack för era tips!

Peter Björkdahl
Post Reply