Hej
Har skaffat mig en Vespa Elite 125cc -58 (tror jag)
Den toppar ca 60km/h efter mycket om och men på rakan.
Kunde jag få den att gå i ca 100 knyck vore det gott.
Så vad ska jag köpa, och var? Och hur långt kommer med annan förgasare och avgassystem?
Just den modellen är väldigt slö och har en helt egen förgasare och cylinder, blir svårt att hitta något färdigt trim. Nog bäst att puttra på eller leta nån nyare motor med åttatumshjul. Fanns inte så många i Sverige, men en motor med beteckningen VBBM borde du kunna hitta (Vespa super från 61-61). Den finns det trim till. Utomlands såldes det också många motorer med 8-tumshjul. VBC, till exempel.
Paka wrote:Just den modellen är väldigt slö och har en helt egen förgasare och cylinder, blir svårt att hitta något färdigt trim. Nog bäst att puttra på eller leta nån nyare motor med åttatumshjul. Fanns inte så många i Sverige, men en motor med beteckningen VBBM borde du kunna hitta (Vespa super från 61-61). Den finns det trim till. Utomlands såldes det också många motorer med 8-tumshjul. VBC, till exempel.
Ok, tackar.
Om man ska tänka i andra banor och skaffa en annan vespa, vilken är lämpligast när det kommer till trimning? om man går efter den internationella måttstocken; gasres i ca 40km/h
har en PK 80 s -84 på g, är det något att satsa på?
Jag hade satsat på en PX200. Otrimmad går den bra mycket fortare än vad Eliten gör. Finns dessutom att få tag i för vettiga pengar på Blocket. En PX är en arbetshäst som bara går och går under förutsättning att du sköter den. Vill du ha mer fart än original så kan du köpa hur mycket som helst, det är bara plånbokens storlek som är begränsningen.
/Hans
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)