Vespa rookie

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Rumpmas
Drömmare
Drömmare

Vespa rookie

Post by Rumpmas »

Halloj allihopa,
Igår råkade jag bli med vespa. Jag har inte letat efter någon och inte haft en tanke på vespa tidigare men så fanns det helt plötsligt en Vespa Piaggio Px200E 1986 att lägga vantarna på.
Det har gått lite drygt 500 mil och 1 ägare sen ny. Men lacken är dålig, matt, lite ytrost och "knottrig". Pakethållaren är ful lixom en massa andra dela.
Den startar dock och jag kunde testa den några hundra meter innan det började spöregna.

Finns det något batteri på denna?
Haynes rephandbok -är det något att satsa på? Tänkte mest för att få reda på hur man monterar bort saker som måste fixas till så den blir i något sånär presentabelt skick.
Lacken... våtslipa eller rubba? Tror inte jag vill lacka om riktigt än iaf. Även om jag fick vespan till ett ok pris (tror jag) så brukar omlack vara dyrt.
Tar tacksamt emot alla tips!
// Micke
SoulBoy
Lärling
Lärling

Re: Vespa rookie

Post by SoulBoy »

Grattis!

Har ingen PX själv men batteriet sitter väl vid reservhjulet?

Haynes är är i mitt tycke ganska ålderdomlig, mycket information finns ändå att hämta på nätet ändå.

Börja med att putsa lacken och kör!

/Ronny
Rumpmas
Drömmare
Drömmare

Post by Rumpmas »

Tackar!. Har kört Mc i mer än 30 år, men Vespa verkar rätt trevligt också.
Jag har hunnit kika runt mer på den nu och på min modell verkar det inte sitta något batteri. Bara vrida om nyckeln, kicka igång och då fungerar lysen etc.

Upptäckte också att soppakranen egentligen bara har 2 lägen. Av eller på på reservläget. Uppåtläget verkar också var "av". Antar att man anser att bränslemätaren och bensinvarningen är nog.

// Micke
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

Borde vara tre lägen på din kran. Du kanske har för lite soppa i eller så är det igensatt i tanken.

http://www.scooterhelp.com/manuals/VSX1T.manual/057.jpg
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Ja, en "svensk" PX200 1986 har inget batteri. Det kom på modeller med elstart, något tiotal år senare.

Och ja, bränslekranen på en PX med bränslemätare, som din 86-a, har bara två lägen. Med bränslemätare, plus gul varningslampa för låg nivå i tanken, tyckte man väl inte att det behövdes ett reservläge.

Lycka till
/jens
som också ägt en PX200 1986
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply