Fotbroms låser bakhjulet ibland (vespa px 125 -91)
-
- Drömmare
Fotbroms låser bakhjulet ibland (vespa px 125 -91)
Hej, nyss köpt en px 125, -91. Har märkt att fotbromsen nyper ibland när den stått ett tag. Igår skulle jag köra hem i regn, då gick det knappt att använda fotbromsen, bakhjulet låste sig och jag gled runt på ett väldigt obehagligt sätt. Men det är inte så att bromsen ligger kvar när jag släppt den. Går det att justera detta på ngt sätt, eller är det ngt som behöver bytas? Hade en vespa för 15 år sedan, minns inte att det var så på den. Någon som vet?
Re: Fotbroms låser bakhjulet ibland (vespa px 125 -91)
Hej,
Det kan vara flera saker. Lite svårt att förstå exakt vad som händer. Jag skulle ta av bromstrumman och kolla att beläggen sitter fast på bromsbacken (jag har varit med om att det ena lossnat och kilar in sig), att axeln som bromsvajern vrider inte kan vrida sig på högkant pga slitna belägg. Om du inte hittar felet kan du behöva koppla loss vajern och kolla att axeln löper lätt, att vajern går fritt och till sist att själva pedalen inte börjar rosta fast på axeln som sitter i ramen.
Hopps lite tips hjälpte,
Martin
Det kan vara flera saker. Lite svårt att förstå exakt vad som händer. Jag skulle ta av bromstrumman och kolla att beläggen sitter fast på bromsbacken (jag har varit med om att det ena lossnat och kilar in sig), att axeln som bromsvajern vrider inte kan vrida sig på högkant pga slitna belägg. Om du inte hittar felet kan du behöva koppla loss vajern och kolla att axeln löper lätt, att vajern går fritt och till sist att själva pedalen inte börjar rosta fast på axeln som sitter i ramen.
Hopps lite tips hjälpte,
Martin
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.
-
- Drömmare