Emscooters mektips borta?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
stabjm
Drömmare
Drömmare
Posts: 2
Joined: Mon 14 May 2018, 14:37

Emscooters mektips borta?

Post by stabjm »

Hej!
Verkar som att mektipsen har försvunnit från emscooters hemsida. Det råkar inte vara någon som sitter på dokumenten och vill dela med sig?
Hälsningar,
Staffan
stabjm
Drömmare
Drömmare
Posts: 2
Joined: Mon 14 May 2018, 14:37

Re: Emscooters mektips borta?

Post by stabjm »

Hittade dokumentet så jag klipper in det här:

Motorrenovering av Vespa 50

Strypningen på Vespa 50 sitter i vevpartiet och primärutväxlingen. Kolv, cylinder, ljuddämpare och förgasare behöver inte bytas i steg 1 om inte dessa delar är i dåligt skick. I samband med att motorn tas isär för byte av vevparti och primärutväxling rekommenderas att även packningar, packboxar och kullager byts. En svag länk i V50 motorn är kopplingen. Det är mycket vanligt att motorn slirar på kopplingen tex när man kickar igång den. Trimmas motor är risken för slirande koppling större. I många fall räcker det med att byta till en starkare kopplingsfjäder samt att byta lameller. Men ofta händer det att problemet kvarstår trots byte av dessa delar.
I detta läge bytes hela kopplingspaketet mot ett nytt. För att förbättra "hävarms effekten" på kopplingen kan kopplingshandtaget bytas till ett PX handtag som är något längre.

Steg 1. (Beräknad hastighet ca 40-50km/h)

Byte av följande delar: (nr = vårt artikelnummer)
- Vevparti + Primärutväxling (18/67) Ev. kan en högre utväxling monteras om även steg 2 delarna skall monteras. (390700 och 435300-2)
- Ramlager 2st (448000-5 och 448000-4)
- Bakhjulslager (448001)
- Kickstoppsgummi 2st (700325-1)
- Packningssats (410300)
- Packboxar (405300)
- Växellådsolja (260002)
- Tändstift (350100-B7HS)
- Huvudmunstycke tex: (460001-058)
- Lameller + förstärkt fjäder (417706)
- Specialverktyg, kopplingsavdragare (265304)


OBS Följande kan behövas bytas: Koppling, kolvringar, kondensator, brytarspetsar etc.
För att optimera effekten skall följande modifieringar av motorblocket göras:
Ta upp insugningporten i vevhuset.
I samband med att motordelarna byts bör även wires och wirehöljen och bromsar ses över.
För att senare kunna gå vidare med steg 2:
- Anpassa vevhusets kanaler för en större cylinder.


Steg 2. (Beräknadhastighet om även steg 1 utförts 60-80km/h, beroende på hur modifieringar utförts)

Förutom steg 1 byts följande:
- Förgasare antigen 16/16 eller 19/19, insugningsrör etc. (459301)
- Cylinder 75-100cc (403310)
- Effektljuddämpare (452301)
- Koppling komplett (419302)
- Handtag PX (270302)

Steg 3.

För att förbättra väghållning och få högre toppfart byts hjulen till 10". (Original 9")
- Fälg (605303 eller 605302)
- Däck 90/90-10 eller 3,00-10 (750301-1)
- Slang 10" (751010)
Vid köp av fälgar och däck kan paketpris ges om övriga trimdelar är köpta av oss.
Även stötdämparna påverkar väghållningen markant. Förstärkta dämpare finns att köpa. (Rekommenderas)

OBS Alla uppgifter förutsätter att motorblock, kolv-cylinder, tändning etc är i bra skick.

(Efter ovanstående ingrepp steg 1-3 får mopeden inte framföras på allmän väg då mopeden blivit trimmad!)
Post Reply