Ny i scootervärden

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
thol
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Sat 28 Apr 2018, 17:49

Ny i scootervärden

Post by thol »

Jag har gått och blivit intresserad av att testa det där med att köra scooter men undrar om det passar mig.

Så hur är dom att köra efter vägar där max hastigheten är 90 och vägarna är av väldig skiftande kvalitet?

Jag är van vid mc med större däck och klarar av sämre vägar :mrgreen: och som mest har jag testat en moped scooter som 15 åring.
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Ny i scootervärden

Post by JanneHagnell »

Är scooter bättre eller sämre än en mc? Svar ja!
Fördelarna med scooter, förutom hur skyddad man är, är låg tyngdpunkt och små hjul vilka gör den mer lättmanövrerad i låga farter. Själv är jag också svårt förtjust i handväxel.
thol
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Sat 28 Apr 2018, 17:49

Re: Ny i scootervärden

Post by thol »

Att dom fungerar bra i låga farter har jag förstått :) Jag tänker mer hur dom beter sig i lite högre farter och kanske hur mycket motor som krävs för att inte blockera vägen.
Frontstar
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 74
Joined: Fri 31 Jan 2014, 11:41

Re: Ny i scootervärden

Post by Frontstar »

Min uppfattning är denna:
En Vespa PX125 (7-8 hk)har en toppfart på ca 80-90 km/t förutsatt att det inte är motvind eller uppförsbacke.
En PX200 (12 hk) gör ca 90-100.
Det innebär att om man vill åka på en 90-väg så är 125-an lite för svag eftersom det i verkligheten finns både motvind och uppförsbackar. Den fungerar bra på 70-vägar. En 200 har lite till att ge och hänger därför med bättre på en 90-väg.
Hur bär sig en scooter åt jämfört med en MC. Jag tycker en "riktig" MC med stora hjul känns stabilare i högre farter (menar 70-90km/t), i alla fall vid kurvtagning. Det känns lite vingligt att lägga ned en scooter i en kurva i hög fart.
Däremot vid låga farter är scootern smidigare, det var ju så dom var tänkta en gång i tiden -ett fordon för stadsmiljöer eller vägar där det inte går att köra så fort. Sedan gör det inte så mycket ifall vägarna är lite halvdåliga för det hanteras bra med scootern.
Nu har jag mest erfarenhet av äldre Vespor, en modern kanske har betydligt bättre kurvegenskaper?
P200E -83 (GS 160 -62 såld) (PX 125E -83 såld)
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Ny i scootervärden

Post by jencla »

Frontstar säger det mesta jag tänkte.

125-a i motvind och regn längs västkusten är ingen hit, jag har provat. På 90-väg är en 200 mycket trevligare. Dessutom detta om "fladdrigheten" i högre fart. Det är typiskt Vespa.

Skillnaden när jag kommer på min trimmade Lambretta är dramatisk. Den är hur trygg som helst även i högre fart. Min teori är att det har med gaffelvinkel etc etc att göra.

Däremot så är de små hjulen ingen hit på vägar med t ex löst grus, där är större hjul mycket trevligare.
Lycka till och välkommen i scootervärlden!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
thol
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Sat 28 Apr 2018, 17:49

Re: Ny i scootervärden

Post by thol »

ja framgaffel geometri gör mycket för hur stadiga 2 hjulingar är. Men då är det alltså en 200 kubikare jag ska kolla efter. Då behöver jag bara klura ut var jag ska förvara den :mrgreen:
Post Reply