Är scooter bättre eller sämre än en mc? Svar ja!
Fördelarna med scooter, förutom hur skyddad man är, är låg tyngdpunkt och små hjul vilka gör den mer lättmanövrerad i låga farter. Själv är jag också svårt förtjust i handväxel.
Att dom fungerar bra i låga farter har jag förstått Jag tänker mer hur dom beter sig i lite högre farter och kanske hur mycket motor som krävs för att inte blockera vägen.
Min uppfattning är denna:
En Vespa PX125 (7-8 hk)har en toppfart på ca 80-90 km/t förutsatt att det inte är motvind eller uppförsbacke.
En PX200 (12 hk) gör ca 90-100.
Det innebär att om man vill åka på en 90-väg så är 125-an lite för svag eftersom det i verkligheten finns både motvind och uppförsbackar. Den fungerar bra på 70-vägar. En 200 har lite till att ge och hänger därför med bättre på en 90-väg.
Hur bär sig en scooter åt jämfört med en MC. Jag tycker en "riktig" MC med stora hjul känns stabilare i högre farter (menar 70-90km/t), i alla fall vid kurvtagning. Det känns lite vingligt att lägga ned en scooter i en kurva i hög fart.
Däremot vid låga farter är scootern smidigare, det var ju så dom var tänkta en gång i tiden -ett fordon för stadsmiljöer eller vägar där det inte går att köra så fort. Sedan gör det inte så mycket ifall vägarna är lite halvdåliga för det hanteras bra med scootern.
Nu har jag mest erfarenhet av äldre Vespor, en modern kanske har betydligt bättre kurvegenskaper?
125-a i motvind och regn längs västkusten är ingen hit, jag har provat. På 90-väg är en 200 mycket trevligare. Dessutom detta om "fladdrigheten" i högre fart. Det är typiskt Vespa.
Skillnaden när jag kommer på min trimmade Lambretta är dramatisk. Den är hur trygg som helst även i högre fart. Min teori är att det har med gaffelvinkel etc etc att göra.
Däremot så är de små hjulen ingen hit på vägar med t ex löst grus, där är större hjul mycket trevligare.
Lycka till och välkommen i scootervärlden!
/jens
ja framgaffel geometri gör mycket för hur stadiga 2 hjulingar är. Men då är det alltså en 200 kubikare jag ska kolla efter. Då behöver jag bara klura ut var jag ska förvara den