Jag köpte nyligen en PX200e -84 och har märkt att när jag har bränslekranen rakt upp, så vill motorn dö. Där finns bensin på, så det är inte det. Olja likaså.
Har jag den på reserven, och startar på den, och kör ett tag (eftersom jag vet att det är strul när den) och sedan ändrar kranen till vanliga tanken rakt upp, så märker jag hur den vill dö inom 10 sekunder.
Jag har dock också märkt att det inte sker varje gång.
Vad skulle det kunna vara för fel här? Värt att lägga till är att vespan har stått många år innan jag nu köpte den.
Jag är verkligen inte så duktig på att pilla och hålla på, men om någon vet någon liten grej jag kan testa så uppskattas det.
/Söder
Trasig bränslekran, eller något annat?
Re: Trasig bränslekran, eller något annat?
Det finns ett missförstånd här. Visst har din 84-a bränslemätare? För på sådan finns inget "reserv"-läge på kranen, det räknar Piaggio med att du klarar med hjälp av mätaren och varningslampan.
Så på PX med bränslemätare har bränslekranen bara två lägen, "stängd" åt vänster och "öppen" åt höger. Läget rakt upp, "öppen" på äldre Vespor, är bara ett odefinierat läge mellan öppet och stängt.
Been there done that.
/jens
Så på PX med bränslemätare har bränslekranen bara två lägen, "stängd" åt vänster och "öppen" åt höger. Läget rakt upp, "öppen" på äldre Vespor, är bara ett odefinierat läge mellan öppet och stängt.
Been there done that.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Trasig bränslekran, eller något annat?
Aha, fantastiskt förklarat. Nu blir jag ännu mer sugen att laga min bränslemätare så att den fungerar. Är det svårt att göra det? Är det saker som "fastnat" som man enkelt kan pilla till, eller måste man byta ut saker?jencla wrote:Det finns ett missförstånd här. Visst har din 84-a bränslemätare? För på sådan finns inget "reserv"-läge på kranen, det räknar Piaggio med att du klarar med hjälp av mätaren och varningslampan.
Så på PX med bränslemätare har bränslekranen bara två lägen, "stängd" åt vänster och "öppen" åt höger. Läget rakt upp, "öppen" på äldre Vespor, är bara ett odefinierat läge mellan öppet och stängt.
Been there done that.
/jens
Fan vad bra information du satt på. Jag blev mycket glad nu. =)
/Söder
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: Trasig bränslekran, eller något annat?
Bränslemätarens problem är oftast relaterat till givaren. Denna består av resistanstråd som delvis kortsluts beroende på hur mycket bensin det finns. Ta ut givaren och koppla loss den, tappa inte ner sladdarna i hålet i karossen. Mät med en ohmmeter mellan stiften där vit/grön och svart sitter och kolla om värdet ändrar sig när du rör armen med flottören. Är det avbrott har förmodligen tråden gått av och det är rejält svårt att laga på ett bra sätt. Då blir det att köpa ny givare. I ytterläget med flottören max ned ska bränslelampan tändas
mvh/Henrik B PR SSK
mvh/Henrik B PR SSK
Re: Trasig bränslekran, eller något annat?
Får undersöka lite mer där då. Hade ute givaren och drog i armen, utan att få nålen att röra sig. Därför som jag misstänkte att det är nått med elen och inte det mekaniska.
/Söder
Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
/Söder
Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
- JanneHagnell
- Lärling
- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Trasig bränslekran, eller något annat?
Traditionell bränslekran har sina fördelar.
Re: Trasig bränslekran, eller något annat?
Du syftar på kran med resevtank istället för bränslemätare?JanneHagnell wrote:Traditionell bränslekran har sina fördelar.
/Söder
Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk