Hej!
Har köpt en Piaggio Ciao som hänger bak på min husbil.
Det gamla avgassystemet gav en topphastighet på 39 km/h på platten utan medvind.
Jag misstänkte att avgassystemet var av trimsort. Jag fick låna ett orginalavgasrör av en kompis. Med det gjorde moppen 25 km/h. Kompisens Ciao gjorde 28 km/h med detsamma.
Beställde ett, enligt Ettans, otrimmat avgasrör.
https://www.ettansmopeder.se/product/lj ... -22mm-ciao
Med det nya avgasröret gjorde nu moppen 35 km/h.
Jag har ingen aning om moppen har något annat trim.
Kör jag lagligt?
Otrimmad?!
-
- Mästare
Re: Otrimmad?!
Hej
Det kan skilja en hel del på mopedens toppfart beroende på om du har ett nytt fräscht originalsystem eller ett igensotat gammalt. 3km skillnad mellan två mopeder kan bero på slitna kolvringar, olika förgasarbestyckning, motstånd i luftfilter etc så det är inget konstigt. Så länge du har originaldelar (eller motsvarande) kör du lagligt och jag har svårt att tro att du skulle bli stoppad för att din moppe gör +5km/h. Trimavgassystem har ofta ett helt annat utseende och ljudskillnaden brukar vara markant
mvh/Henrik B PR SSK
Det kan skilja en hel del på mopedens toppfart beroende på om du har ett nytt fräscht originalsystem eller ett igensotat gammalt. 3km skillnad mellan två mopeder kan bero på slitna kolvringar, olika förgasarbestyckning, motstånd i luftfilter etc så det är inget konstigt. Så länge du har originaldelar (eller motsvarande) kör du lagligt och jag har svårt att tro att du skulle bli stoppad för att din moppe gör +5km/h. Trimavgassystem har ofta ett helt annat utseende och ljudskillnaden brukar vara markant
mvh/Henrik B PR SSK