Jag har fått tag på en(vad jag förstår) raritet. En nära släkting har ägt denna i några år med mål att renovera den. När han insåg hur mycket jobb det var så fick jag efter års tjatande till slut ta över projektet

Jag är helt ny och okunnig inom märket. Jag har endast mekat med crossar, bilar och mopeder tidigare. Har googlat en del och läst lite här och förstår hur begränsat och svårt det kan vara med just dessa gamla åk. Men jag ska ändå ge det ett försök då jag tycker dessa är riktigt fräna!
Alltså en papperslös svensksåld Vespa från 1953 med vinnummer VM1T. Det är allt jag vet om den i nuläget. Alla delar ska finnas.
Jag kommer börja med motorn och försöka få ordning på den. Vet inte hur längesedan den är startad eller om den ens funkade när den ställdes av. Men jag ska dela på motorn och kolla/fräscha upp allt tänkte jag.
Sen kommer jag förmodligen låta någon kunnig fixa till karosseriet, då det finns lite bulor, skavanker och rost. Dock ingen genomgående rost.
Kommer göra en mer strukturerad projekttråd sen när jag kommit igång på riktigt. Först har jag bara ett par funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa till med..
Finns det något värde i dessa orenoverade/renoverade? Hittar inga exakt likadana till salu på nätet.. Jag har tänkt behålla den, men vill ändå veta hur mycket det är värt att lägga ut på allt.
Misstänker att vespan är omlackerad då jag tycker mig kan skymta röd färg på nåt ställe. Hur hittar jag originalfärg på just min?
Är det något speciellt med dessa motorer jag bör veta om innan jag ger mig på meket? Finns alla originaldelar att hitta tror ni? Vad ska jag vara extra försiktig med?
När jag googlar bilder på just såna här vespor så har jag inte hittat någon med en lång sadel som jag har. Endast med 2 separata sadlar. Är min inte original eller är det något tillval som fanns?
Kommer säkert ha 100 frågor till under resans gång..
Lång text, så lite bilder ska ni också få på vraket







