Ladugårdsfynd, Vespa Elit!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Jackiechan
Drömmare
Drömmare

Ladugårdsfynd, Vespa Elit!

Post by Jackiechan »

Hej!

Jag har fått tag på en(vad jag förstår) raritet. En nära släkting har ägt denna i några år med mål att renovera den. När han insåg hur mycket jobb det var så fick jag efter års tjatande till slut ta över projektet :)

Jag är helt ny och okunnig inom märket. Jag har endast mekat med crossar, bilar och mopeder tidigare. Har googlat en del och läst lite här och förstår hur begränsat och svårt det kan vara med just dessa gamla åk. Men jag ska ändå ge det ett försök då jag tycker dessa är riktigt fräna!

Alltså en papperslös svensksåld Vespa från 1953 med vinnummer VM1T. Det är allt jag vet om den i nuläget. Alla delar ska finnas.

Jag kommer börja med motorn och försöka få ordning på den. Vet inte hur längesedan den är startad eller om den ens funkade när den ställdes av. Men jag ska dela på motorn och kolla/fräscha upp allt tänkte jag.

Sen kommer jag förmodligen låta någon kunnig fixa till karosseriet, då det finns lite bulor, skavanker och rost. Dock ingen genomgående rost.

Kommer göra en mer strukturerad projekttråd sen när jag kommit igång på riktigt. Först har jag bara ett par funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa till med..

Finns det något värde i dessa orenoverade/renoverade? Hittar inga exakt likadana till salu på nätet.. Jag har tänkt behålla den, men vill ändå veta hur mycket det är värt att lägga ut på allt.

Misstänker att vespan är omlackerad då jag tycker mig kan skymta röd färg på nåt ställe. Hur hittar jag originalfärg på just min?

Är det något speciellt med dessa motorer jag bör veta om innan jag ger mig på meket? Finns alla originaldelar att hitta tror ni? Vad ska jag vara extra försiktig med?

När jag googlar bilder på just såna här vespor så har jag inte hittat någon med en lång sadel som jag har. Endast med 2 separata sadlar. Är min inte original eller är det något tillval som fanns?

Kommer säkert ha 100 frågor till under resans gång..

Lång text, så lite bilder ska ni också få på vraket :)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Re: Ladugårdsfynd, Vespa Elit!

Post by Paka »

Grattis! Det röda är grundfärgen, insidan av framskärm, sidokåpor och hjulhus hade den färgen. Originalfärgen är ljust grön/grå/beige, färgkoden heter 15048 "grigio pastello" men de nya recepten stämmer tyvärr dåligt. Bästa är om du kan hitta en yta med originallack och be lackfirman blanda efter den. Har du tur har de inte orkat plocka loss aluskyddet på framsvingen när de lackade om den. Kolla där. Annars under framlykta eller bakljus.
När det gäller renovering finns nog det mesta redan beskrivet här i forumet, det är bara att söka. Vänta dig inte för många svar bara, det är rätt dött här nu för tiden.
Värde är svårare. Om du inte gör ett riktigt bra jobb och använder bra och rätt delar är den sannolikt lika mycket värd nu som efter renovering. Men klart du ska göra det, kan inte tänka mig att du har betalat särskilt mycket. Och gå med i SSK om du inte redan har gjort det. Om du vill kan jag söka på ramnummer, har du tur har den gått i Stockholm/uppsalatrakten nån gång och då kan du beställa gamla regpapper. Skicka ett pm i så fall.
Limpan kan vara ett tillbehör, men sannolikt till en annan modell. Måste se undersidan för att kunna avgöra det.
/P
Jackiechan
Drömmare
Drömmare

Post by Jackiechan »

Tack för svar :)

Okej jag ska se om jag kan hitta originallack någonstans. Yes jag drar iväg ett pm till dig. Ska även ta bild på undersidan av sadeln.

Mvh Jacob
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Grattis till et trevligt fynd

Med tanke på hur priserna på gamla vespor gått upp den sista tiden behöver du nog inte oroa dig för att du inte ska få tillbaka pengarna. Objektet ser ju också hyfsat komplett ut så det är bara att dra igång renoveringen. Forumet kanske inte har samma postningsfrenesi som före Facebook men man brukar ändå få riktigt bra svar här och det finns mycket info i trådarna

mvh/Henrik B, PR SSK
Post Reply