Hej på er alla scooterfantaster.
Jag har länge varit sugen på att köpa mig en veteran scooter från sent 50 till tidigt 60 tal, planerna har väl mognat såpass nu att det är dags att öppna plånboken.
Jag är ute efter minst 150 cc och med plats för 2, skicket behöver inte vara "mint condition" men åtminstone komplett och fullt fungerande.
Frågan är då, vad ska man välja? Jag har hållit koll på marknaden en tid och konstaterat att det finns en hel del till salu, oftast vanliga modeller från Vespa och Lambretta men också lite mer udda från t.ex NSU och Zundapp. Vad man föredrar är naturligtvis individuellt, varje scooter ägare ser förmodligen sin egen modell som den bästa men jag skulle uppskatta lite tips och råd inför första köpet.
Vad är för och nackdelarna med olika märken och modeller, är det något speciellt som ofta krånglar och måste kollas extra noga på någon modell, med mera.
Är tacksam för alla tips och råd inför köpet, förmodligen finns det ingen annan stans med större samlad kunskap och erfarenhet i ämnet än detta forum (åtminstone i Sverige)
Vad ska man välja?
Re: Vad ska man välja?
Du ska välja en fyrväxlad Vespa från början av 60-talet, t.ex en Vespa Touring.
Den finns det gott om delar till.
Om du inte villa ha en PX förstås, som har modernare elektronisk tändning, dubbelt så stark motor och mycket bättre bromsar. Bättre på alla sätt och fortfarande en plåtvespa, men lite kantigare och tråkigare utseende.
Den finns det gott om delar till.
Om du inte villa ha en PX förstås, som har modernare elektronisk tändning, dubbelt så stark motor och mycket bättre bromsar. Bättre på alla sätt och fortfarande en plåtvespa, men lite kantigare och tråkigare utseende.
Jag tackar för tipset, PX modellen känns dock lite för " modern" och är inte så snygg i mina ögon med den lite kantiga formen.
Tar tacksamt emot fler tips och råd, det kan vara svårt att sikta in sig på bara en speciell modell om man inte vill åka landet runt för att hämta hem den.
Jag har sett några Zundapp Bella till salu, bland annat en i mitt närområde som ser ganska ok ut.
Är det något man vågar satsa på? Utseendet är kanske inte det snyggaste men det går nog att leva med om den är kul att köra.
Tar tacksamt emot fler tips och råd, det kan vara svårt att sikta in sig på bara en speciell modell om man inte vill åka landet runt för att hämta hem den.
Jag har sett några Zundapp Bella till salu, bland annat en i mitt närområde som ser ganska ok ut.
Är det något man vågar satsa på? Utseendet är kanske inte det snyggaste men det går nog att leva med om den är kul att köra.
Det är möjligt att en Zundapp på vissa sätt är bättre tekniskt än t.ex Vespa, men formgivningen på de tyska och österrikiska scootrarna är ju inte i paritet med de italienska precis. Och hur det går att hitta reservdelar vet jag inte men gissar att det inte är i närheten så lätt som till de flesta Vespor.
Jag förstår dock dom som hävdar coolheten i en Bella också.
Jag förstår dock dom som hävdar coolheten i en Bella också.
Håller helt och fullt med om att designen inte går att jämföra med Italienska, stramt och präktigt Tyskt utan minsta finess.
Men för reservdelar hittade jag en Tysk sajt (på engelska!) som har lagt ut hela reservdelskatalogen för beställning. Det skulle nog gå att bygga en komplett Bella med allt dom erbjuder, allt ner till minsta skruv och mutter finns med.
Men för reservdelar hittade jag en Tysk sajt (på engelska!) som har lagt ut hela reservdelskatalogen för beställning. Det skulle nog gå att bygga en komplett Bella med allt dom erbjuder, allt ner till minsta skruv och mutter finns med.
Då kan man ju bara säga: Dare to be different!
Bara kul med lite variation bland åken.
Bara kul med lite variation bland åken.
-
- Drömmare
Första Bellan jag såg var på motormuseet i Riga 2012, blev blixtförälskad, tröstköpte en Vespa Touring -58 som plåster på såren... Snubblade över en Bella R150 -54 på Scootermuseet på Kinnekulle som var till salu och den köpte direkt. Total lycka, men mycket vill ha mer, så i vintras köpte jag en till R- 200 -55 (All heder åt Peder N). Jag vill nu hävda att Bella är betydligt mer beroendeframkallande än Vespa.
- Attachments
-
- Lättast med Buss 15 från centrum
- riga2012 107.JPG (37.69 KiB) Viewed 15380 times