Oljud i GTR

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Rasmus
Drömmare
Drömmare

Oljud i GTR

Post by Rasmus »

Tja!
HAr ett klockande kyrkklockljud vid tomgång. Har bytt en glapp vevaxel och halva ljudet försvann. vevaxeln hu helt perfekt. Jag har hittat 3 möjligheter vid undersökning. 1. kolvringarna glappar i kolven 2. kolven glappar i cylindern 3. primärkugghjulet på baksidan av kopplingskorgen glappar mot det större växelhjulets kuggar.
Alla 3 kan höras när man för hand snurrar svänghjult fram och tillbaka.
Vilket är det troligaste som orsakar det höga ljudet vid tomgång????
Mvh -Rasmus
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Oljud i GTR

Post by henrikborjeson »

Hörs det när du snurrar hjulet för hand på samma ställe eller när nu vrider svänghjulet fram och tillbaka? Har du rätt dimension på kolvbultslagret?

Det låter konstigt att du skulle få ett klingande ljud när du roterar för hand om det inte är ett rejält glapp eller något som sitter löst (typ svänghjul eller kopplingshus)

Kan du posta en video hade det hjälpt

Med vänlig hälsning/Henrik
Rasmus
Drömmare
Drömmare

Post by Rasmus »

Fann själv svaret....Installerade nytt cylinder/kolv-kit, ett Olympia, och oljudet försvann!!
Då jag ville puhöra att det även var tyst under körning så byggde jag in vinddämpande skumkuddar i hjälmen runt öronen för att få bort vindljudet. DÅ-framkom att motorn låter som den skall MEN att glaset i framlyktan skramlar av vibrationerna så in i helvete.....Nu har jag limmat ihop hela lyktkonstruktionen med silikon. Får se vilket nytt ljud som uppdagas i morgon.......
Rasmus
Drömmare
Drömmare

Post by Rasmus »

Med limmat lyktglas blev det tyst..... Men då framkom att vid vissa varvtal kommer nån plåt nån stans i resonans svängning och skallar på irriterande. Så nu åker stetoskop ett fram......
Post Reply