Sprayback och insugsljud

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
mekaniskt
Nybörjare
Nybörjare

Sprayback och insugsljud

Post by mekaniskt »

Hallå på er

Jag är sedan drygt en månad tillbaka stolt ägare till en gammal Vespa 50 i slitet men hyfsat fungerande skick. Jag kör den till och från jobbet när vädret tillåter och det är ett par saker som har gjort mej nyfiken. Det första och mest allvarliga i mina ögon är att jag har en himla massa bränsle i förgasarutrymmet efter ca 1 mil körning. Först trodde jag förgasaren eller kranen läckte men efter att ha kontrollerat och reparerat kvarstår problemet. Jag har aldrig ägt just en vespa förutom så jag vet inte om det är normalt eller ej, men det känns inte rätt. Nästa grej som kanske hänger ihop med det hela är att jag tycker att jag har ett ovanligt högt insugsljud. Det låter liksom... mer än vad jag tycker att det borde göra, men jag saknar just erfarenhet. Har dock haft Ape 50 i många år och de har riktigt bra avstämda insugsrör, man hör nästan bara avgasljud på dom. Förra ägaren påstår att den inte är trimmad, den gör knappt mer än 30 km/h om det inte är nedförsbacke och känns "orginalslö"

Kan jag ha en motor med skadat vevparti/insugsöppning?
/Fredrik
Ape 50 1999, Ape 50 2012, Vespa 50 sent 60-tal
Roller-aus-Blech
Drömmare
Drömmare

Re: Sprayback och insugsljud

Post by Roller-aus-Blech »

Hello,
you can take off the cylinder and look at the intake area wheather it has deep scratches or brek-outs.

This of course can be a the reason for the heavier sprayback.
Beside sprayback, engines with a damaged intake area often do not react well on acceleration.

I'm sorry I don't have understood what the sound is like.
mekaniskt
Nybörjare
Nybörjare

Re: Sprayback och insugsljud

Post by mekaniskt »

Hi there!

My plan for now is to keep riding the bike the rest of the scooter-friendly season. It really needs a ton of work but its running so i will keep it that way for now. Your answer points in the same direction as my own thinking so i dont have to worry about it for now

And yes, the throttle respons is terrible...

/Fredrik
Ape 50 1999, Ape 50 2012, Vespa 50 sent 60-tal
Post Reply