Hjullager fram P200E

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
marern
Drömmare
Drömmare

Hjullager fram P200E

Post by marern »

Hej alla!

Den gode besiktningsmannen anmärkte på missljud i främre hjullager på min P200E... Jag har nu bytt både det yttre kullagret och det inre nållagret men kan inte själv höra någon skillnad :( Möjligt att det hörs skillnad i högre fart och att allt därför är OK nu men innan jag ger mig tillbaka till besiktningen tänkte jag rådfråga er här.

Kan det helt enkelt vara så att våra Vespor inte är av modernaste konstruktion och därför har andra ljud för sig än moderna motorcyklar som besiktningen är vana vid? Eller skulle det kunna vara drevet till hastighetsmätaren som lever om? Jag har demonterat även bromsbackarna så det kan inte vara dem som ligger an.

Har också sett på sprängskisser att det finns ytterligare två nållager "längre in" i konstruktionen och liksom håller hjulaxeln på plats inne vid bromsskölden. Jag har tolkat det som att dessa inte snurrar utan just endast håller axeln på plats - har jag rätt eller kan det vara dessa som för oljud?

Supertacksam för alla svar :)

/Martin
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Hjullager fram P200E

Post by henrikborjeson »

Hej

Som du skriver så är det yttre kullagret och inre nållagret som man byter om inte axeln blivit så sliten/rostig att även den måste bytas. Nålarna rullar direkt mot den och står vespan länge kan axeln bli anfrätt.

Ljudet hörs oftast inte om man inte får upp hjulet i rejäl fart, därav spinnmaskinen på bilprovningen.

Om båda lagren bytts ska det inte vara något problem att passera besiktningen, speciellt inte om du kan känna glapp eller ojämn gång i de gamla

Med vänlig hälsning/Henrik B, PR SSK
marern
Drömmare
Drömmare

Post by marern »

Tack för svar!

Axeln ser perfekt ut - kan inte tänka mig att den behöver bytas. Men de två "extra" nållagren som håller själva bromsplattan/skjölden på plats... De centrerar mer axeln i bromsplattan - de tar ingen roterande rörelse eller hur? Bör inte kunna vara de som orsakar lagerljud tycker jag.

Misstänker som sagt en besiktningsman som inte är van vid våra fordon... Åker dit och visar de gamla lagren så tycker jag han borde släppa igenom mig...

/Martin
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Nej de lagren roterar inte och orsakar oljud utan det är bara lagren i trumman som snurrar med hjulet.

Sen är det inte ovanligt med framhjulslagerskador på vespa, de smörjs ofta inte regelbundet och snurrar ju en hel del varv + oxid/fukt anlöpning. har han underkänt lagret pga missljud är det säkert väl underbyggt - det ska vara i princip helt tyst

Med vänlig hälsning/ Henrik B , PR SSK
Post Reply