Hej forumet!
Jag har precis blivit klar med en motorrenovering av en Vespa PX200E och efter mycket slit och många svordomar så har jag äntligen fått ihop allt utan att ha allt för många skruvar över.
Problemet: Den är väldigt svårstartad vid kallstart. Tar ett stort antal kickar innan den tillslut hostar igång. Väl igång går den som en klocka och visar inga tendenser till att dö. Perfekt tomgång och reagerar som den ska vid gaspådrag. Efter ca 5min körning så startar den utan några som helst problem på första kicken. Men låter jag den stå över natten så är det samma historia igen. Får kicka tills jag blir helt svettig. Tändstiftet är nytt och jag märker ingen större skillnad på om jag har choken i eller inte.
Någon som kan tänka sig sitta på en lösning?
Tack på förhand!
Svårstartad PX200E -93 vid kallstart
Re: Svårstartad PX200E -93 vid kallstart
Jag brukar alltid tjata om vikten av att ha färsk bensin i tanken, billigt att prova med detta ifall bensinen är mer än ett halvår gammal..
P200E -83 (GS 160 -62 såld) (PX 125E -83 såld)
-
- Nybörjare
I en annan liknande tråd har jag för mig att TS kom fram till att bränslekranen läckte lite och motorn blev sur när den hade stått ett tag. Inspirerad av detta bytte jag flottörnål på min som blev mer lättstartad efter det.
Alltså kanske den blir sur
/Jesper
Alltså kanske den blir sur
/Jesper
Den har helt färsk bensin i tanken så jag tror tyvärr inte problemet är så enkelt (även fast jag hoppades på det).
Ja, jag läste den tråden men är ganska säker på att den inte flödar. Jag ska för säkerhetens skull titta en gång extra i helgen. Var inne på att flottörnålen inte höll tätt också innan jag kollade ifall tändstiftet var dränkt men nålen såg ut som ny. Kunde inte se någon skada på gummibeläggningen på flottörnålen med blotta ögat.
Av lite erfarenhet av andra motorfordon så brukar väl en motor i regel bara bli svårare och svårare att starta om den flödar för varje gång jag kickar? Så min teori är dålig gnista eller för lite soppa. Förgasaren är nyligen rengjord så det ska inte sitta något i kanalerna som stör.
Ja, jag läste den tråden men är ganska säker på att den inte flödar. Jag ska för säkerhetens skull titta en gång extra i helgen. Var inne på att flottörnålen inte höll tätt också innan jag kollade ifall tändstiftet var dränkt men nålen såg ut som ny. Kunde inte se någon skada på gummibeläggningen på flottörnålen med blotta ögat.
Av lite erfarenhet av andra motorfordon så brukar väl en motor i regel bara bli svårare och svårare att starta om den flödar för varje gång jag kickar? Så min teori är dålig gnista eller för lite soppa. Förgasaren är nyligen rengjord så det ska inte sitta något i kanalerna som stör.
-
- Nybörjare
Deg var jag som hade problem med att min var svårstartad. Mitt fall var precis som ditt, svårstartad när den stått i några timmar eller mer men startade på 1:a kicken efter det att den väl startat en gång och den inte han stå allt för länge. I mitt fall hade jag köpt en ny bensinkran med mer flöde i ifrån SIP. Gick igenom det mesta, bytte packboxar, cdi, tändplatta, tändkablar och dyrt blev det......
Men när jag tog ur tanken och monterade isär bensinkranen så hade de vid ihopmonteringen vid fabrik slarvat med gummit i kranen som fått sig ett litet sår. Det lilla såret läckte igenom aldrig så lite soppa, men det räckte för att dränka motorn i bensin. Troligt var det så lite flöde att flottören och dess nål aldrig stängde tillförseln utan det rann rakt ner i vevhuset vid tillräckligt långt stillestånd. Vände gummit så att det lilla såret inte hamnade mellan några av de 3 små hålen för flöde i kranen. När detta var gjort så startar den alltid så snällt!!
Nu är det en fröjd att gå ner i garaget och starta upp lätt och ta sig en sväng.
Skickat från min SM-T813 via Tapatalk
Men när jag tog ur tanken och monterade isär bensinkranen så hade de vid ihopmonteringen vid fabrik slarvat med gummit i kranen som fått sig ett litet sår. Det lilla såret läckte igenom aldrig så lite soppa, men det räckte för att dränka motorn i bensin. Troligt var det så lite flöde att flottören och dess nål aldrig stängde tillförseln utan det rann rakt ner i vevhuset vid tillräckligt långt stillestånd. Vände gummit så att det lilla såret inte hamnade mellan några av de 3 små hålen för flöde i kranen. När detta var gjort så startar den alltid så snällt!!
Nu är det en fröjd att gå ner i garaget och starta upp lätt och ta sig en sväng.
Skickat från min SM-T813 via Tapatalk
- JanneHagnell
- Lärling
Tank och kran är ju lite meckigt att komma åt men du kan ju ansluta en tillfällig tank med slangkran. Försvinner problemet ligger felet före förgasaren och då slipper du riva kåpan i onödan.
-
- Mästare
Hej
SI förgasaren är lite lurig. Det finns ett överrinningshål som gör att bensinen rinner ut på baksidan på motorn om flottören är otät. Tyvärr gäller detta bara om det läcker ordentligt. Vid mindre läckage kommer det istället att rinna genom huvudmunstycket och ut i det lilla mässingsröret i insugskanalen - nivån stiger aldrig till överrinningshålet. Är bensinkranen inte stängd/tät (alternativt att man tankat så fullt att luftningsröret till bensinkranen står under ytan) och vespan får stå länge kan den fylla vevhuset med bensin och sura ner motorn ordentligt.
Med vänlig hälsning / Henrik B. PR, scooterklubben
SI förgasaren är lite lurig. Det finns ett överrinningshål som gör att bensinen rinner ut på baksidan på motorn om flottören är otät. Tyvärr gäller detta bara om det läcker ordentligt. Vid mindre läckage kommer det istället att rinna genom huvudmunstycket och ut i det lilla mässingsröret i insugskanalen - nivån stiger aldrig till överrinningshålet. Är bensinkranen inte stängd/tät (alternativt att man tankat så fullt att luftningsröret till bensinkranen står under ytan) och vespan får stå länge kan den fylla vevhuset med bensin och sura ner motorn ordentligt.
Med vänlig hälsning / Henrik B. PR, scooterklubben
-
- Nybörjare
Det tycks vara precis så i mitt fall att läckaget var då litet att det " bara" droppade ur det lilla röret. Det fyllde vevhuset ordentligt på bara en natt.
Tack för den informationen, kan vara guld värd vid nästa felsökning!!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack för den informationen, kan vara guld värd vid nästa felsökning!!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Spännande och tack för alla svar!
Tyvärr har jag inte hunnit se över problemet i helgen men hoppas kunna få tid i veckan eller till nästa helg. Har ni fler teorier får ni gärna dela med er.
Återkommer när jag hunnit titta!
Tyvärr har jag inte hunnit se över problemet i helgen men hoppas kunna få tid i veckan eller till nästa helg. Har ni fler teorier får ni gärna dela med er.
Återkommer när jag hunnit titta!