Vespa 50n startar fint, men dör och vägrar starta igen

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
PeterPop
Nybörjare
Nybörjare

Vespa 50n startar fint, men dör och vägrar starta igen

Post by PeterPop »

Har en vespa 50 som vägrar starta igen efter några sekunder, den har funkat perfekt i 60 sekunder. totalt omöjlig att starta efter då. den svarar superbra på gasen osv under den tiden den går.

väntar jag några timmar så startar den igen.

gnistan är super fin, och motorn startar på första kicken när den stått den stunden.

motorn är total renoverad, är det något fel jag kan ha gjort då? nya packningar överallt, nya lager, nya packboxar, nytt vev etc. har sökt efter läcka med startgas men inte hittat något.

jag har bytt brytare på den, men jussterat den så korrekt som möjligt, har inte hunnit kolla om den är bra inställd på stift då motorn hinner dö innan jag kan köra den en stund och se tändning. har även jussterat den med någon mm för se om det gjort något men inget skillnad egentligen.

någon som har ide? är det tändning som är körd? eller är det förgasare och tjyvluft
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Vespa 50n startar fint, men dör och vägrar starta igen

Post by henrikborjeson »

Om du inte redan har så skulle jag skaffat en glimlampa från Biltema som man sätter mellan tändkabel och stift. Då ser man direkt om det är störningar i tändningen och kan utesluta detta om allt är OK. Har haft många knepiga fall där även nya brytare, spolar och kondensatorer betett sig konstigt och speciellt då de blivit varma.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000017037/

Skulle gnistan vara OK så kan du kolla hur stiftet ser ut (torrt eller oljigt) och felsöka efter det men i ditt fall tror jag mest på tändproblem alternativt blockerad bensintillförsel/lufthål. Tjuvluft & packboxar brukar ge misständning och tappad kraft

Med vänlig hälsning/ Henrik B, PR Scooterklubben
PeterPop
Nybörjare
Nybörjare

Post by PeterPop »

jag rev förgasaren igen för 2 gången denna vecka, blåste rent allt i den, plockade ihop den med nya packningar, dom få som finns, och nytt bränslefilter. nu går den perfekt, jag har hållit på i 2 månader felsökt... förgasaren såklart. la även om bensinslangen så den hade jämnare flöde
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Bra att det fungerar , då var det nog ändå stopp i bränslet antingen via slangen eller filtret

Med vänlig hälsning/ Henrik B, PR Scooterklubben
Post Reply