Fick restuppgift på min 125 PX från 1986 på senaste besiktning. Bromslyktan tänds inte när man drar i handbromsen - bara med fotbromsen. Ingen fara, tänkte jag, säkert bara ett glapp. Detta upptäcktes f.ö. inte under registreringsbesiktningen för 2 år sen, när jag importerade vespan från Italien. Men hur som helst, jag fick hjälp av Henkan på Vespaklubbens Facebooksida med att ta en titt på problemet, men då upptäckte vi att vespan är byggd så: det finns ingen koppling mellan handbromsen och bromslampan, för det var uppenbarligen inte ett krav i Italien på 80-talet.
Vad tror ni: är jag tvungen att hitta på en ad hoc-lösning och dra kablar rakt igenom hojen och låna el från lampan, eller någon annan del? Jag vet att många av er meckare skulle se det som en kul uppgift, men jag har knappt tagit ut en skruv på 2 år. Och vad jag har förstått, finns det inte många verkstäder man kan lita på i Stockholm när det gäller en gammal scooter som denna.
Jag har ansökt om dispans hos Trafikstyrelsen, men det ärende kommer att ta 4-6 veckor och då hamna efter slutdatumet för ombesiktning. Fan.

Råd?