Min PX200E svarar inte
Vespa PX200E info önskas
Hej, har nyss skaffat mig en PX200E från 1991 som stått i många år, ingen elstart.
Det är lite att göra på den, bland annat så vill den inte starta när jag vill, har dock lyckats fått igång den några sekunder varpå den dör igen. Kanske beror på gammal bensin? Under dessa sekunder såg jag i alla fall att blinkersen inte blinkade, de lös konstant. Är det reläet som är paj då tro? Det gröna under reservhjulet?
Sedan såg jag att lyset fram flackade under gång också. Är det voltregulatorn som är paj då tro? Eller kanske CDI-boxen?
Är inte van vid att pillra med Vespor, men har inget emot att skruva.
Jag tänkte köpa nya fälgar och däck på SIP. Är de slanglösa med aluminiumfälgar bra? Eller är det dumt ifall man får punka?
Det är lite att göra på den, bland annat så vill den inte starta när jag vill, har dock lyckats fått igång den några sekunder varpå den dör igen. Kanske beror på gammal bensin? Under dessa sekunder såg jag i alla fall att blinkersen inte blinkade, de lös konstant. Är det reläet som är paj då tro? Det gröna under reservhjulet?
Sedan såg jag att lyset fram flackade under gång också. Är det voltregulatorn som är paj då tro? Eller kanske CDI-boxen?
Är inte van vid att pillra med Vespor, men har inget emot att skruva.
Jag tänkte köpa nya fälgar och däck på SIP. Är de slanglösa med aluminiumfälgar bra? Eller är det dumt ifall man får punka?
Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
Re: Vespa PX200E info önskas
Ja, börja med att skaffa ny bensin så borde den bli mera lättstartad och gå bättre.
P200E -83 (GS 160 -62 såld) (PX 125E -83 såld)
Tack! Fast den gick inte ens på startgas.
Töm tanken på gammal bensin, gör rent förgasaren grundligt och investera i ett nytt tändstift. Nu skall den säkerligen starta. Glöm inte tvåtaktsolja.
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Hans Rekstad
Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Min PX200E svarar inte
Vad kan det vara för fel på vespan när den har gnista men inte ens hostar till med startgas i cylinder, på stift och i luftfilter? Helt död. Och den har kompression.
Kan det vara CDI/tändspolen?
Kan det vara CDI/tändspolen?
Re: Min PX200E svarar inte
Det behöver inte innebära något fel på tändningen, en sur Vespa kan vara knepig att få igång och i dessa lägen tänder den över huvud taget inte. Jag skulle fokusera på bränsleområdet.
P200E -83 (GS 160 -62 såld) (PX 125E -83 såld)
Jasså? Hmm... men jag har ju stängt av bensinkranen och tagit ut stiftet och kickat som en galning... då borde väl alla bensin blåst ut? Eller jag kanske måste springa på gatan med ettan i för att få ut allt?
- JanneHagnell
- Lärling
Igensatt avgassystem?
Nix, jag fick igång den så den startade och gick i ca 20-30 sekunder... då lät den bra i motorn och svarade bra på gas.
Rost/skit i tanken kan ställa till sådant. Även om förgasaren varit ren kan det snabbt komma mer junk och stoppa till flödena. Hur ser det ut i "filterhuset" och det runda bränslefiltret i inflödet till förgasaren? Rent och fint eller en massa mojs?
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Har inte kollat det, men hur som helst borde den ju hosta igång på startgas när jag "kickat" skiten ur vevhuset med stiftet urtaget?
-
- Mästare
Hej
Startgas kan vara lite lurigt ibland, jag brukar testa med att slå 1cl bensin i vevhuset eller i tändstiftshålet. Går den inte igång på det och du har stark/fin gnista + kompression kan det vara halvmånen på veven som gått av och gjort att tändningen står helt galet.
Med vänlig hälsning/
Henrik B , PR Svenska Scooterklubben
Startgas kan vara lite lurigt ibland, jag brukar testa med att slå 1cl bensin i vevhuset eller i tändstiftshålet. Går den inte igång på det och du har stark/fin gnista + kompression kan det vara halvmånen på veven som gått av och gjort att tändningen står helt galet.
Med vänlig hälsning/
Henrik B , PR Svenska Scooterklubben
Det där var ett bra tips! Jag ska skaffa ny bensin och prova detta asap. Synd att man inte har tiden som krävs för Vespa-mek...
Fick igång den idag! Gjorde som du sa och hällde en skvätt bensin direkt i cylindern, sen tömde jag tanken och hällde i Aspen 4-takt bensin. Den gick jättefint. Är dock väldigt svårstartad när den är kall...
Något tips om vad som kan orsaka detta? Otätt vevhus kanske? = byta packboxarna? = jättestort projekt... ?
Något tips om vad som kan orsaka detta? Otätt vevhus kanske? = byta packboxarna? = jättestort projekt... ?