Jag har börjat rota en del i elsystemet på min P200. Egentligen fungerar allt utom tändningsnyckelns funktion. (ska man då rota i ngt som fungerar?) Min P200 är tillverkad -82 och har därmed inte startmotor. Så elsystemet i sig är förhållandevis simpelt.
Jag har avlägsnat styrkåpan (den med hastighetsmätare mm.) och efter rengöring finner jag ett virrvarr av kablar som här och där är skarvade, byter färg vid skarven och verkar allmänt lite skumt kopplade, en entusiastisk amatör har kopplat efter eget huvud. Jag har letat elschema på nätet och hittat minst 5 olika varianter, försöker nu stämma av vilket som passar just min. Det finns ju en kopplingsplint nere vid tutan och det vore bra att veta ifall det går att utgå därifrån, enligt schemat alltså.
-Är det någon som vet om just svenska P200 hade ngt svensk-anpassat elschema eller om det var samma som övriga europa?
-Någon som vet ifall Piaggio vid den här tiden hade ordning bland elscheman och elsystem eller om det skiljde sig från år till år?
-Någon som råkar ha några bilder liggande eller har en borttagen styrkåpa och ta ta en bild på en orörd eldragning däruppe?
Elsystem Vespa P200
Elsystem Vespa P200
P200E -83 (GS 160 -62 såld) (PX 125E -83 såld)
Re: Elsystem Vespa P200
CDI boxen, sitter bak på motorn o det är här tändkabeln utgår. Där finns också 4 kablar under en gummiisolering. Lyft isoleringen och koppla loss den högra(sett bakifrån) gröna kabeln. Det är denna kabel som går till tändningslåset så om den kabeln är skadad eller lossnat någostans på vägen är felet där.
kolla på Scooerhelp, P200e
European - CDI ignition with key & indicators no battery
kolla på Scooerhelp, P200e
European - CDI ignition with key & indicators no battery
-
- Nybörjare
Hej! Jag har också en P200E, en -83a. Den gröna dödarkabeln var dålig. Grönt är en färg som ofta ger problem med åldringsstabiliteten över lång tid så det är inte förvånande. En dålig dödarkabel är livsfarlig, den kan när som helst, även i en kritisk situation, oväntat stoppa motorn. Jag ersatte den med en annan kabel, direkt vid anslutningen bak på motorn, och drog den till en dold strömbrytare med nyckel, Biltema eller Clas Ohlsson tror jag att det var, och satte den under sadeln. Säkert, och så lurar man den som tror att nyckeln på lykthuset måste användas. Dessutom skyddas den nya nyckeln också av att sadeln kan låsas.
Kopplingsplinten under tutkåpan har vållat problem då locket skakat upp och kontakterna hoppat ur sina fack och kommit i kontakt med varandra. Rekommenderas att isolera varje koppling med lite eltejp, lägga dem i sina fack och sedan säkra locket så att det inte kan gå upp oavsiktligt. Har fungerat klockrent.
Se vidare under Mektips: Renovering av strålkastare/elsystem VespaP200E.
Lycka till!
Vespagubben (kör så det ryker, glöm inte oljan!)
Kopplingsplinten under tutkåpan har vållat problem då locket skakat upp och kontakterna hoppat ur sina fack och kommit i kontakt med varandra. Rekommenderas att isolera varje koppling med lite eltejp, lägga dem i sina fack och sedan säkra locket så att det inte kan gå upp oavsiktligt. Har fungerat klockrent.
Se vidare under Mektips: Renovering av strålkastare/elsystem VespaP200E.
Lycka till!
-
- Nybörjare
Hej igen!
Elsystemet på Scooerhelp, P200e
European - CDI ignition with key & indicators no battery lär vara felritat uppe till vänster om strålkastarlampan.
Felet skall vara rättat i länken nedan
http://www.soderquist.se/sch.bmp
Lycka till!
Elsystemet på Scooerhelp, P200e
European - CDI ignition with key & indicators no battery lär vara felritat uppe till vänster om strålkastarlampan.
Felet skall vara rättat i länken nedan
http://www.soderquist.se/sch.bmp
Lycka till!
Angående den gröna tändningskabeln (dödarkabeln) så verkar den inte gå via kopplingsplinten under signalhornskåpan. Den verkar gå direkt utan skarv från CDI till nyckelströmbrytaren.
Tack för tipset om att se till att locket är ordentligt stängt på kopplingsplinten, annars kan som sagt kablarna hoppa ut och ställa till det.
Jag rotar vidare.
Ifall någon har bilder däruppifrån styrhuvudets eldragning får ni gärna förmedla dessa.
Tack för tipset om att se till att locket är ordentligt stängt på kopplingsplinten, annars kan som sagt kablarna hoppa ut och ställa till det.
Jag rotar vidare.
Ifall någon har bilder däruppifrån styrhuvudets eldragning får ni gärna förmedla dessa.
En detalj som för det mesta saknas på elschema är kontakten till handbromsen (alltså att bromslampan lyser vid användande av handbroms). Jag har bara hittat den på ett av de olika scheman jag har, tyvärr ett schema med många andra konstigheter. På detta schema är dessutom kabel-färgmärkningen fel på bromskontakten. Kan det vara så att kravet på handbromskontakt endast fanns på vissa marknader?