piaggio Vespa EU moppe luktar bränd koppling efter service

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
plover
Drömmare
Drömmare

piaggio Vespa EU moppe luktar bränd koppling efter service

Post by plover »

Hej, hämtade denna pärla (2015) efter service. Efter ca 10 km tappade motorn effekt och det började lukta bränd koppling. Sadeln och motorn blev också onormalt varm. Felsökte och upptäckte att bakbromsen var för hårt spänd och låg alltså emot. Lätt åtgärdat, men kan någonting ha gått sönder i motorn som jag behöver åtgärda, vad skall jag i så fall be verkstaden att kontrollera ? Tacksam för tips
paa
Entusiast
Entusiast

Re: piaggio Vespa EU moppe luktar bränd koppling efter servi

Post by paa »

En sån där automatväxlad moppe har väl en centrifugalkoppling som borde kollas efter detta äventyr?
plover
Drömmare
Drömmare

Post by plover »

Precis, men jag vet inte vad jag skall be dem göra, den funkar ju - öppna upp var någonstans och okulärbesiktiga ?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Fast ligger bakbromsen an så får du ju samma problem. Det går trögt att köra. Det blir varmt. Det luktar f-n, från den överhettade bakbromsen.

Men det innebär ju inte att automattransmissionen inte funkar. Eventuellt kan den, eller andra komponenter, ha påverkats av hettan, men då skulle jag vara mest orolig för elektronikkomponenter.

Dessutom så kan bromstrumman, och sådant som sitter nära den, ha råkat illa ut av hettan. Är exempelvis färgen bortbränd?

Spontant tycker jag:
1. Att du ska åka tillbaka till firman som gjorde "servicen" och klaga. Jag anar att du betalade en bra slant för den och då ska givetvis inte sådant här inträffa. Om något skadats är det ju en klockren reklamation.

2. Att, om allt känns bra nu, att du ska köra vidare men vara lite extra observant på om något bär sig åt som det inte bör.

Lycka till, och kör försiktigt!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply