Jag funderar över hur jag ska skydda motorhalvorna på min Vespa 125 -51 efter att jag sodablästrat dem. Jag vill ha originalutseende.
1. Var alugodset i motorhalvor etc ytbehandlat på något sätt från fabrik?
2. Har någon av er erfarenhet av om det är lämpligt med eloxering/anodisering av gjutgods (utan färgning? På några googlade sidor indikeras att just gjutgods inte bör eloxeras pga att missfärgning kan uppstå. Någon som vet?
3. Om eloxering inte är lämpligt, hur bör man skydda motorhalvorna? Färg eller klarlack är inte aktuellt.
Är eloxering lämpligt för motorhalvorna?
Är eloxering lämpligt för motorhalvorna?
--------------------------
Vespa 125 -51
Rover Mini Cooper -99
Rover 2200 TC -74
Smart Roadster Coupé -05
Alfa Romeo 90 2.0 iniezione -87
Vespa 125 -51
Rover Mini Cooper -99
Rover 2200 TC -74
Smart Roadster Coupé -05
Alfa Romeo 90 2.0 iniezione -87
Re: Är eloxering lämpligt för motorhalvorna?
Är det ingen som vet detta? Hur har ni andra gjort som haft motorn nedmonterad, för att skydda ytan efter eventuell blästring eller rengöring?
--------------------------
Vespa 125 -51
Rover Mini Cooper -99
Rover 2200 TC -74
Smart Roadster Coupé -05
Alfa Romeo 90 2.0 iniezione -87
Vespa 125 -51
Rover Mini Cooper -99
Rover 2200 TC -74
Smart Roadster Coupé -05
Alfa Romeo 90 2.0 iniezione -87
Re: Är eloxering lämpligt för motorhalvorna?
2-komponents klarlack kanske? Vet inte hur det var från fabrik men är nog ett bra skydd samt underlättar rengöring. Funderade själv på detta. Jag spraymålade dock mina halvor med kemikalie och värmetålig aluminiumspray med mycket bra resultat.
http://www.lackman.se/produkter/farg-ke ... 80061.html
Finns billigare...
http://www.lackman.se/produkter/farg-ke ... 80061.html
Finns billigare...