Halloj,
tänkte jag skulle ta tag i dotterns ET4 50cc vars centralstöd har börjat glappa.
Jag tog av motorpaketet och gjorde rent och tog av stödet. Märkligt vad skitigt med olja överallt, och vad litet olja det var i motorn när jag tömde den. Så letade jag efter reservdelar på nätet då bussningen var ovalt sliten på insidan (del 16 i figuren som bifogas). Och då ser jag: del 11 (2 stycken erfodras) är oljetätnings-o-ring!!! I motorblocket där bussningen löper är det rätt glappt. Antagligen barnen som lekt gunga på moppen och blocket har nötts ner. Vad gör jag nu? Är det så illa att motoroljan rinner ut där om det blivit glappt i blocket mot bussningen? Det syns inte i bilden men bussningen går genom bägge blockhalvorna och sedan är det skruv 14 som stödet hålls fast i och roterar kring.
Attachments
et4_23_center_stand_10017.jpg (39.27 KiB) Viewed 14690 times
Bra karl reder sig själv...
När paniken släppt tog jag isär och rengjorde för att förstå hur det skall fungera. Jag var ju livrädd att blocket var öppet till genomföringen som bussningen löper i men så dumma var inte Vespa. Nej, så då är o-ringarna till för att hindra smuts att komma in vid bussningen och för att få fettet kring bussningen att stanna kvar.
Nu ser jag två alternativ till att återställa till glappfritt. Det ena är att värma genomföringen med varmluftspistol, och därefter hälla smält delrinplast ner i genomföringen. Sedan kan jag sätta upp motorn i pelarborr och borra ur ett hål för bussningen. Det andra är att riva blocket och fylla runt med TIG med aluminium så gott det går och sedan borra ur. Det senare är ju lockande ur ingenjörssynvinkel men det förra är ju lätt och kanske håller många år. Finns det några synpunkter där ute?
Inga bilder men uppdaterad info.
Jag försökte smälta Delrin (varumärke för POM-plast) men det gör jag inte om utan dragskåp! Fy fan vad det luktade, troligen bildades formaldehyder, det kändes riktigt farligt att andas in. Så istället köpte jag kemisk metall, vilket är någons slags en-komponents epoky som blandas med lättmetallpulver (vet inte om det är magnesium eller en blandning av Mg och Alu) och fyllde upp glappet med. Det var mycket lättarbetat även om det var kladdigt att arbeta med. Resultatet blev över förväntan, vi får se hur det ser ut om ett par år. Men nu ser det ut som nytt i alla fall.