Projekt: Hjälmlåda (top box) till Oldtimer
Vill öppna med attjag inte är säker på att denna tråd ligger på rätt ställe. Eftersom det är en Smallframe jag har, så vet jag inte om det är där jag skall hålla sånt här. Men eftersom det är ett projekt, så känns det här som det logiska stället. Moderatorer får flytta om det hör hemma på annan plats.
Hur som... Jag har en längre tid letat efter efter nåt snyggt "vintage" att ha på pakethållaren som man kan förvara hjälmen i när man parkerar på stan. Tillika nåt att stoppa tunnbrödsrullen i på väg hem från korvmojjen.
Har insett att jag aldrig kommer hitta den där perfekta färdiga produkten som stämmer både i storlek och i stil. Så jag tänkte att jag får väl bygga nåt själv.
En tanke började så smått gro i bakhuvet och här följer nu hur den idéen börjar ta form...
Hur som... Jag har en längre tid letat efter efter nåt snyggt "vintage" att ha på pakethållaren som man kan förvara hjälmen i när man parkerar på stan. Tillika nåt att stoppa tunnbrödsrullen i på väg hem från korvmojjen.
Har insett att jag aldrig kommer hitta den där perfekta färdiga produkten som stämmer både i storlek och i stil. Så jag tänkte att jag får väl bygga nåt själv.
En tanke började så smått gro i bakhuvet och här följer nu hur den idéen börjar ta form...
- Attachments
-
- 20170129_123248.jpg (129.74 KiB) Viewed 26003 times
-
- 20170129_125042.jpg (136.74 KiB) Viewed 26003 times
Jag har, som synes, köpt mig en framskärm från SiP som skall få bli överdel/lock på lådan. Den är lite för smal i original, så modifiering krävs.
- Attachments
-
- 20170129_134115.jpg (154.05 KiB) Viewed 26002 times
-
- 20170129_141017.jpg (171.98 KiB) Viewed 26002 times
Innan jag går på det "all in" med svetsen, så bygger jag lite mock ups i wellpapp, för att hitta mått och kunna se hur det blir. Hade ju varit dumt om hjämen inte fick plats...
- Attachments
-
- 20170129_151541.jpg (155.5 KiB) Viewed 26002 times
-
- 20170129_151511.jpg (159.4 KiB) Viewed 26002 times
Ta det nu för vad det är än så länge, känner mig bara fram. Har några funderingar jag inte är ända framme med ännu:
1. Blir den lite för stor? Vill inte ett den skall kännas för klumpig. Funderar på att korta av den lite i bakkant, men då förlorar man ju lite med poängen av att formspråket följer med från framskärmen.
2. Vad skall jag bygga underdelen av lådan av? Antingen för jag en i vanlig bilplåt, typ samma som skärmen. Men känns som att det kanske blir lite tråkigt... Kanske finna alternativ som mönstrad durkplåt? Nät som streckmetall? Trä?
Jag funderar vidare. Kom gärma med råd eller glada tillrop. Kritik i alla formen är såklart välkommet.
//Sebbe
1. Blir den lite för stor? Vill inte ett den skall kännas för klumpig. Funderar på att korta av den lite i bakkant, men då förlorar man ju lite med poängen av att formspråket följer med från framskärmen.
2. Vad skall jag bygga underdelen av lådan av? Antingen för jag en i vanlig bilplåt, typ samma som skärmen. Men känns som att det kanske blir lite tråkigt... Kanske finna alternativ som mönstrad durkplåt? Nät som streckmetall? Trä?
Jag funderar vidare. Kom gärma med råd eller glada tillrop. Kritik i alla formen är såklart välkommet.
//Sebbe
- Attachments
-
- 20170129_155013.jpg (150.96 KiB) Viewed 26002 times
-
- 20170129_155127.jpg (144.95 KiB) Viewed 26002 times
- JanneHagnell
- Lärling
Re: Projekt: Hjälmlåda (top box) till Oldtimer
Mönstrad, rostfri durkplåt tycker jag skulle vara snyggt. Alla topboxar gör ju att fordonen ser baktunga ut, så det är nog svårt att komma undan. Har själv en väldigt liten variant som jag tycker ser bra ut men då får ju heller inte särskilt mycket plats, absolut inte en hjälm.
Tjena Janne!JanneHagnell wrote:Mönstrad, rostfri durkplåt tycker jag skulle vara snyggt. Alla topboxar gör ju att fordonen ser baktunga ut, så det är nog svårt att komma undan. Har själv en väldigt liten variant som jag tycker ser bra ut men då får ju heller inte särskilt mycket plats, absolut inte en hjälm.
Tack för respons, alltid kul att veta ann nån ser vad man gör

/Seb
- JanneHagnell
- Lärling
Väl bekomme! Ska bli intressant att slutresultatet.
Liten uppdatering då...
Har kommit en liten bil framåt. Tyckte att lådan blev för stor och klumpig med hela skärmens längd, så jag beslutade att korta av ven lite för att få probortionerna bättre. Kapade ur en kil och tryckte ihop den lite. Svetsade på skärmanten igen, så uttrycket behålls lite iaf.
Känns lite bätte som helhet nu. (jämför med liknande bild i tidigare inlägg)
//Seb
Har kommit en liten bil framåt. Tyckte att lådan blev för stor och klumpig med hela skärmens längd, så jag beslutade att korta av ven lite för att få probortionerna bättre. Kapade ur en kil och tryckte ihop den lite. Svetsade på skärmanten igen, så uttrycket behålls lite iaf.
Känns lite bätte som helhet nu. (jämför med liknande bild i tidigare inlägg)
//Seb
- Attachments
-
- 20170219_164959_resized.jpg (130.52 KiB) Viewed 25715 times
-
- 20170219_182554_resized.jpg (113.41 KiB) Viewed 25715 times
-
- 20170219_202259_resized.jpg (104.9 KiB) Viewed 25715 times
- JanneHagnell
- Lärling
Jo, det är allt en förbättring, tycker jag. Och hjälmen får väl fortfarande plats, antar jag?
Jodå, hjälmen får plats. Skulle faktiskt kunna gå att göra den ännu mindre, vilket skulle vara bättre för totalutseendet tycker jag. Men... skärmen förlorar sitt uttrycka och jag vill att man fortfarande skall de likheten men framskärmen.
Nu börjar även underdelen av lådan börjar form. Mycket mäta klippa och prova sig fram blir det... finns inte en rak vinkel nånstans. Men det finns det ju inte på Vespan heller, så då skalld et inte vara det här heller. En kväll av pappslöjd resulterade detta i
Svart dags att börja svetsa.
Nu börjar även underdelen av lådan börjar form. Mycket mäta klippa och prova sig fram blir det... finns inte en rak vinkel nånstans. Men det finns det ju inte på Vespan heller, så då skalld et inte vara det här heller. En kväll av pappslöjd resulterade detta i

Svart dags att börja svetsa.
- Attachments
-
- 20170221_214226_resizeds.jpg (98.61 KiB) Viewed 25676 times
ÄNTLIGEN... har jag kommit igång med metallarbetet. Sidorna till lådan grovt urkapade och breddningsplåten till locket sitter i förspänning 

- Attachments
-
- 20170222_21221i4_resized.jpg (116.49 KiB) Viewed 25638 times
- JanneHagnell
- Lärling
Förspänning, det var seriöst, det!
Det blir vanlig plåt till underdelen, ser jag.
Ja, det fick bli det. Alternativen var inte så roliga som jag trodde, noterade jag när jag var och handlade.JanneHagnell wrote:Förspänning, det var seriöst, det!
Har hunnit en bit till i helgen. Det börjar likna nåt. 

- Attachments
-
- 20170226_115604_resized.jpg (96.45 KiB) Viewed 25572 times
-
- 20170226_123306_resized.jpg (91.37 KiB) Viewed 25572 times
-
- 20170226_142432_resized.jpg (105.56 KiB) Viewed 25572 times
-
- s.jpg (115.12 KiB) Viewed 25572 times
- JanneHagnell
- Lärling
Med en sådan bakgrund går förstås jobbet som en dans!
Den står mest och stressar mig och pockar på uppmärksamhet.
Finns saker som skall göras där åxå men bara 24 timmar på dygnet.
Vad tror ni om försättningen på lådan? Jag tänker mig samma blå som Vespan (om jag kan hitta rätt färg)
Sen funderade jag lite till... och det är aldrig smart. Blå undersida. Men eftersom locket är så logiskt 3-delat i fält, kanske rött/vitt/grönt? Eller blir det för mycket?
Har ju det temat lite i stylingen redan...
/Sebbe

Vad tror ni om försättningen på lådan? Jag tänker mig samma blå som Vespan (om jag kan hitta rätt färg)
Sen funderade jag lite till... och det är aldrig smart. Blå undersida. Men eftersom locket är så logiskt 3-delat i fält, kanske rött/vitt/grönt? Eller blir det för mycket?
Har ju det temat lite i stylingen redan...
/Sebbe
- JanneHagnell
- Lärling
Får du bara rätt nyans av blått borde underdelen smälta in i resten och den italienska flaggan sväva ovanpå. Så det kan bli hur snyggt som helst.
Mekonomen verkar kunna matcha färg och fylla på sprayburk, så det verkar lösa sig med den blå.
Funderar mest på om det blir för mycket med hela locket i tricoloren.
Annars hade jag tänkt köra samma sticker-rand i rött/vitt/grönt som jag har framme på skölden.
Funderar mest på om det blir för mycket med hela locket i tricoloren.
Annars hade jag tänkt köra samma sticker-rand i rött/vitt/grönt som jag har framme på skölden.
- JanneHagnell
- Lärling
Nej, kör hela locket!
Bjuckar på en blid från första riktiga provmontaget på Vespan. Känns rätt ok i proportion tycker jag.
Sen händer det lite på garageväggen åxå...
Sen händer det lite på garageväggen åxå...

- Attachments
-
- 20170228_211816_resizeds.jpg (106.44 KiB) Viewed 25466 times
-
- 20170228_230205_resized.jpg (78.55 KiB) Viewed 25466 times
- JanneHagnell
- Lärling
Snyggt! Faktiskt skulle boxen funka som den är utseendemässigt - du kunde ju dra några lager klarlack över.
Väggen blir ju inte dum den heller! Påminner mig om att jag har en stor plansch som är en sprängskiss på mekaniken (Gruppi Mechanicci) för Alfetta från 70-talet. Tänk om man kunde få tillräckligt med vägg över för den någon gång..
Väggen blir ju inte dum den heller! Påminner mig om att jag har en stor plansch som är en sprängskiss på mekaniken (Gruppi Mechanicci) för Alfetta från 70-talet. Tänk om man kunde få tillräckligt med vägg över för den någon gång..
Spacklar och slipar för fullt, inte mycket att visa tyvärr. Bjuder på en väggbild till sålänge.
- Attachments
-
- 20170305_142919_resized.jpg (76.77 KiB) Viewed 25346 times
Riktigt snyggt!
Så, då har kommit ytterligare lite längre med det faktiska arbetet.
Konstruerade an enkel lackeringsbox
och har börjat grunda locket.
Konstruerade an enkel lackeringsbox

- Attachments
-
- 20170308_201225_resized.jpg (80.14 KiB) Viewed 25276 times
-
- 20170308_202316_resized.jpg (67.04 KiB) Viewed 25276 times
Några beslut tagna och en bit framåt kommen. Nederdelen av lådan blir halvblank svart för att gå ihop med sadeln och locket kommer bli blått som resten av Vespan. På det kommer samma röd/vit/gröna stripe som framme.
Mekonomen kunde inte planda färg på helgen, så det fick räcka med att lacka underdelen och insidan av locket i helgen... börjar iaf likna nåt.
Mekonomen kunde inte planda färg på helgen, så det fick räcka med att lacka underdelen och insidan av locket i helgen... börjar iaf likna nåt.

- Attachments
-
- 20170312_122043_resized.jpg (74.59 KiB) Viewed 25197 times
-
- 20170312_122116_resized.jpg (90.18 KiB) Viewed 25197 times