Jag köpte i bnörjan av sommaren vin första Vespa efter många års letande och suktande. Det är enligt utsago en ´74. Motorn är en 125cc från ´82. Men jag skulle vilja ha hjälp av er att identifiera modellen. Är det en L eller vad de nu brukar heta?
Hur utläser man skillnaderna?
(du ser det i överkant under motorluckan. Om hojen är omlackad kan det vara fyllt med färg, då får du slipa försiktigt på ytan så framträder det)
/jens
På infot jag har fått här och efter lite sökning på Scooterhalp, skulle jag säga att allting tyder på att det är en V50R. Då stämmer det med tillverkningsår.
Listerna som du nämner Paka, ser så nya ut så jag misstänker att de inte är original. Skall kolla efter serienumret i helgen.
Är det nån modell som är vanligare/ovanligare? Står de olika bokstäverna för nåt, eller är det bara en bokstav föratt skilga på tex sadel?
L (Lyx) i Sverige, är ovanligare. Här fanns den bara fram till och med 72, och bara röd. Sedan är det blå och röda 50R för hela slanten fram till och med 80, då man även kan välja grå metallic. 73 fanns även en gul V50. Alla hade singelsadlar. Lyx kostade en hundring mer 1969. (1850:- för en vit 50, 1950:- för en Monzaröd 50 Lyx)
Kanske borde göra en lista.