Jag tror mig veta svaren på kommande frågor, men vill pga osäkerhet ändå fråga er här på forumet för att få lite moraliskt stöd innan jag fortsätter demonteringen av min motor =)
1. Ska separera vevaxel/-stake från motorhalvan. Jag har värmt och knackat försiktigt med gummihammare på vevaxeln (se pil) i hopp om att vevaxel och lager ska krypa ur motorblocket, men inget händer. Är det bara att fortsätta med lite hårdare tag, eller finns det något knep?
2. Behöver får ut kickmekanismen inkl fjädern. Är det bara att dra ut den (kicken är förstås borttagen redan)? Fjädern ser ganska kraftig ut, är det svårt att få tillbaka den vid återmontering av kickmekanismen?
Demontering av vevaxel och kickmekanism, Vespa -51 V32M
Demontering av vevaxel och kickmekanism, Vespa -51 V32M
--------------------------
Vespa 125 -51
Rover Mini Cooper -99
Rover 2200 TC -74
Smart Roadster Coupé -05
Alfa Romeo 90 2.0 iniezione -87
Vespa 125 -51
Rover Mini Cooper -99
Rover 2200 TC -74
Smart Roadster Coupé -05
Alfa Romeo 90 2.0 iniezione -87
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: Demontering av vevaxel och kickmekanism, Vespa -51 V32M
1. Ja det är bara att knacka ut den men värm i 10-20s med en gasolbrännare på aluminiumet kring lagersätet (på samma sida som tändplattan sitter. Värmepistol värmer inte tillräckligt fort. Sätt en mutter som skydd på gängorna om du skulle råka skada dem med hammaren. Gummihammare svarar ev för dåligt, du bör ha en plasthammare men som sagt, akta gängorna
2. Det är bara att trycka ut mekanismen men fjädern kan vara lite trixig att få på plats igen men det går - ev kan man dra ihop den lite så tar den mindre plats
Med vänlig hälsning/Henrik B
2. Det är bara att trycka ut mekanismen men fjädern kan vara lite trixig att få på plats igen men det går - ev kan man dra ihop den lite så tar den mindre plats
Med vänlig hälsning/Henrik B
Re: Demontering av vevaxel och kickmekanism, Vespa -51 V32M
Man kan kolla med en lasertermometer att man fått jämn och tillräckligt hög temp runt lagret. Drygt 100 grader borde räcka.
Re: Demontering av vevaxel och kickmekanism, Vespa -51 V32M
På den motorn kan man inte som på senare modeller montera fjädern och kickklumpen i den där halvan när man monterar ihop blocket, man måste i stället hålla allt på plats "ovanpå" växeldreven och sedan lägga på yttre blockhalvan. Lätt att det blir fel.
/P
/P
Re: Demontering av vevaxel och kickmekanism, Vespa -51 V32M
Tack för era svar. De hjälpte så jag vågade gå vidare.
Mha lagom dos gasolvärme och en plasthammare kom vevpaketet ut fint och försiktigt.henrikborjeson wrote:1. Ja det är bara att knacka ut den men värm i 10-20s med en gasolbrännare på aluminiumet kring lagersätet (på samma sida som tändplattan sitter. Värmepistol värmer inte tillräckligt fort. Sätt en mutter som skydd på gängorna om du skulle råka skada dem med hammaren. Gummihammare svarar ev för dåligt, du bör ha en plasthammare men som sagt, akta gängorna.
Kickmekanismen gick att få ut utan problem. Metoden du beskriver Paka för montering antar jag är den som nämns i följande text: En annan fråga. I texten nedan anges att glapp i sidled i vevstakslagret kan vara ganska stort innan problem uppstår. Tyvärr kan jag inte lägga upp någon videosekvens här, men jag har en hel del sådant glapp tror jag. Har dock ingen erfarenhet att bedöma om det är för mycket eller ej, så jag är osäker. Om jag mäter glappet i sidled uppe på toppen av vevstaken är det 2,5-3 mm. Är det acceptabelt, eller måste det åtgärdas? I boken som jag hämtat texten nedan ifrån beskrivs det som att det inte är helt enkelt att byta vevstakslagret. Det är dock inget glapp när jag försöker dra vevstaken upp och ner.Paka wrote:På den motorn kan man inte som på senare modeller montera fjädern och kickklumpen i den där halvan när man monterar ihop blocket, man måste i stället hålla allt på plats "ovanpå" växeldreven och sedan lägga på yttre blockhalvan. Lätt att det blir fel.
/P
--------------------------
Vespa 125 -51
Rover Mini Cooper -99
Rover 2200 TC -74
Smart Roadster Coupé -05
Alfa Romeo 90 2.0 iniezione -87
Vespa 125 -51
Rover Mini Cooper -99
Rover 2200 TC -74
Smart Roadster Coupé -05
Alfa Romeo 90 2.0 iniezione -87
Re: Demontering av vevaxel och kickmekanism, Vespa -51 V32M
Håll i vevstaken med ena handen och låt veven hänga fritt, sedan slår du till med andra handflatan högst upp. Det ska helst inte klinga till i lagret. Jag brukar byta vev, men jag hade å andra sidan turen att hitta ett gäng Nos-vevar. Inte säkert att nytillverkade är bättre än den gamla.
/P
/P