Hej!
Har en scooter som vägrar att starta med ett mycket konstigt problem som jag inte vet hur jag ska angripa riktigt.
Gnista finns
Någon form av kompression finns
Bränsle finns (För att eliminera förgasaren som problemområde så sprayar jag startgas rakt in i cylinderns luftintag samtidigt som jag kickar)
Sedan kickar jag men det finns inte ett enda livstecken.
Vad kan orsaka detta?
Kommer gnistan vid fel tillfälle?
Kan det vara så att gnista kommer när tändstiftet är ute men inte när jag skruvar in det?
Detta är vad jag gjort:
Bytt tändstift, kollat kolvringar, bytt packningar, gjort rent och oljat allt i cylindern.
Har även kopplat bort avgasröret så det inte är det som blockerar.
Har inte felsökt CDI-boxen då jag hört att de i regel antingen funkar eller är stendöda, och eftersom jag ser gnista har jag antagit att den är ok.
Gnista, bränsle, kompression, men inget liv!
Re: Gnista, bränsle, kompression, men inget liv!
Hej!
Gissar att krysskilen på svänghjulet gått av och att svänghjulet därigenom roterat. Beroende på vilken vespa du har måste du använda en svänghjulsavdragare.
Vad för sorts vespa är det?
Gissar att krysskilen på svänghjulet gått av och att svänghjulet därigenom roterat. Beroende på vilken vespa du har måste du använda en svänghjulsavdragare.
Vad för sorts vespa är det?
Bästa hälsningar/Best regards
Martin Gustafsson
Vespa 50 L -70
Vespa 50 R -72
Vespa PX200E -90
Vespa Rally - 69
Martin Gustafsson
Vespa 50 L -70
Vespa 50 R -72
Vespa PX200E -90
Vespa Rally - 69
Re: Gnista, bränsle, kompression, men inget liv!
Det är en kinamoppe vid namn: TWS 4-Panda (Motor: GY6 50cc)
Absolut inte värt besväret, det är lite mer av ett övningsobjekt för att lära mig meka
Du menar alltså att svänghjulet har kommit i ofas med vevaxelns/cylinderns position? Det låter värt att undersöka!
Jag gissar att ett lätt sätt att kolla är att se till så att kolven är på sin högsta position samtidigt som markeringen på svänghjulet är i linje med markören på själva huset? (Ursäkta min dåliga terminologi)
Låter detta rimligt?
Absolut inte värt besväret, det är lite mer av ett övningsobjekt för att lära mig meka

Du menar alltså att svänghjulet har kommit i ofas med vevaxelns/cylinderns position? Det låter värt att undersöka!
Jag gissar att ett lätt sätt att kolla är att se till så att kolven är på sin högsta position samtidigt som markeringen på svänghjulet är i linje med markören på själva huset? (Ursäkta min dåliga terminologi)
Låter detta rimligt?
Re: Gnista, bränsle, kompression, men inget liv!
Har nu kollat så att kolven är i top dead center när markören pekar på "T" på svänghjulet. Låter där med inte som att svänghjulet kommit i ofas.
Märkte dock en sak när jag testade, jag märkte att jag fick en liten smäll i cylindern och kick pedalen "sparkade" tillbaka :O
Låter som "knock"... Kan det vara så att startgas spontansmäller lite för tidigt pga kompression?
Hör också ett "ploppande" ljud från motorn när jag kickar. är det normalt? eller är valve timingen fel?
*kliar hål i hårbotten*
Märkte dock en sak när jag testade, jag märkte att jag fick en liten smäll i cylindern och kick pedalen "sparkade" tillbaka :O
Låter som "knock"... Kan det vara så att startgas spontansmäller lite för tidigt pga kompression?
Hör också ett "ploppande" ljud från motorn när jag kickar. är det normalt? eller är valve timingen fel?
*kliar hål i hårbotten*